Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft het nut om cookies te weigeren?

Ik weiger zoveel mogelijk cookies (inclusief gerechtvaardigd belang belanghebbenden). Dat kost best veel tijd bij veel websites.

Ik vraag mij af wat er aan de achterkant gebeurt. Hou je op deze manier daadwerkelijk (tracking) cookies tegen?

3 weken geleden
in: Internet
TurfGraver
3 weken geleden
Voor tracking cookies is altijd toestemming nodig.
Geef je die niet zouden dus formeel (legaal) deze dus ook niet mogen plaatsen.
Analytische en functionele cookies is een ander verhaal.
Maar die zullen dan ook geen of weinig inbreuk op uw privacy hebben.
Edraket
3 weken geleden
Ik lees daarnet dat de Europese Commissie een einde wil maken aan "de stortvloed" aan cookie-meldingen.
x
Dit zal nog wel 10 jaar gaan duren, maar er zit beweging in. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/19/eu-wil-gebruiksvriendelijkere-regels-voor-cookies/
BonBonvanJohn
3 weken geleden
Ik gebruik Brave Browser en daar krijg je geen enkele cookie melding meer en blokkeert trackers.
crispy
3 weken geleden
In een ideale wereld waar iedereen zich aan de regels houdt: ja.
Maar helaas is de wereld niet ideaal, en worden cookies geplaatst ook als daarvoor geen toestemming is gegeven.
Thecis
3 weken geleden
@crispy
Is dit een gevoelskwestie of heeft u concrete aanwijzingen daarvoor?
crispy
3 weken geleden
@Thecis
Ik hou me strikt aan die regel om altijd, bij elke website die ik bezoek, cookies te weigeren m.u.v. de noodzakelijke. Toch word ik regelmatig (zeker maandelijks) door mijn virusscanner erop gewezen dat er tracking cookies aanwezig zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Ja, het heeft zeker nut om cookies te weigeren, vooral als je privacy belangrijk vindt.

Door cookies te weigeren, beperk je vaak de hoeveelheid informatie die websites over jou verzamelen. Hierdoor maakt het moeilijker voor ze om je surfgedrag te volgen en gepersonaliseerde advertenties aan te bieden.

Aan de andere kant, sommige websites werken niet goed zonder bepaalde cookies, omdat ze nodig zijn voor de functionaliteit van de site. Dus je kunt het voor jezelf soms wat lastiger maken.

De meeste mensen gebruiken wel advertenties en trackingcookies, en je hebt kans dat niet alle tracking gestopt wordt als je ze maar deels weigert. Hebben jullie tips voor het effectief beheren van cookies of ervaringen met bepaalde websites? Laat het weten!
(Lees meer...)
3 weken geleden
Thecis
3 weken geleden
Min. Ik weet dat het kan. Maar blijft je privacy daadwerkelijk beter beschermd? Of is het een wassen neus en maakt de keuze niet uit omdat het toch wel geplaatst wordt.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing