Dat heeft waarschijnlijk te maken met waar de acteurs vandaan komen.
De letter "r" wordt in het Nederlands namelijk op verschillende manieren uitgesproken. De uitspraak hangt voor een belangrijk deel af van waar de spreker vandaan komt.
Eén van deze manieren van uitspreken noemt men de "vloeiende r", waarbij de "r" als een halve klinker wordt uitgesproken. Deze uitspraak komt van oorsprong uit de Leidse regio. Maar de laatste jaren zijn vooral jongeren deze "r" gaan gebruiken in plaats van een rollende variant. Dat komt deels door de media, waar deze informelere uitspraak steeds meer wordt gebruikt. Maar daarnaast is deze variant van de "r" in Zuid-Holland al langer in gebruik.
10 maanden geleden
SentWierda
10 maanden geleden
Mooi antwoord. 'Koiting' is een dialectuitspraak.
Twee mogelijkheden: AH kiest er voor dat dialect wordt gesproken - of het reclamebureau heeft alleen maar acteurs kunnen vinden die dit dialect spreken.