Hoe maak een goed wachtwoord, dat makkelijk te onthouden is ?

hoe maak een goed wachtwoord, dat makkelijk te onthouden is ?

een jaar geleden
in: Internet
1.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Met een korte zin welk alleen jou iets zegt en dan sommige letters vervangen door tekens en nummers.
Uiteindelijk is elk wachtwoord te hacken en is Two-factor authentication (2FA) een beter oplossing.
SimonV
een jaar geleden
Bijvoorbeeld: IkHeb100Fietspompen!!!
Hoe meer tekens, des te veiliger. Internetcriminelen kunnen wachtwoorden van 8 willekeurige kleine letters soms al binnen een paar minuten kraken. Cijfers, hoofdletters en speciale tekens (&, ?, #, !, %, enz.) versterken het wachtwoord.
Helaas zul je voor elke website een ander wachtwoord moeten verzinnen.
https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/wachtwoord-onthouden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
"Helaas zul je voor elke website een ander wachtwoord moeten verzinnen. " Dat is een héél verstandige opmerking ! Gebruik eventueel een wachtwoordmanager als hulp om die wachtwoorden veilig te onthouden. Zie: https://veiliginternetten.nl/thema/basisbeveiliging/wachtwoorden/wat-een-wachtwoordmanager/

Antwoorden (3)

Een gemakkelijk te onthouden wachtwoord is vaak geen goed wachtwoord.
Je zou een woord kunnen kiezen (bijv. gemakkelijk), en dan sommige letters vervangen door cijfers of tekens. Bijv. de 9 voor de g, de ! voor de l of zoiets.
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Hmmm... 4 min-duimpjes inmiddels... Dat lijkt me wat overdreven.
Het antwoord kan beter (naar mijn idee dan) maar het is zeker geen slecht antwoord. En al helemaal geen fout antwoord.
Plus ter compensatie.
Inekez1
een jaar geleden
Geen min van mij, maar.... je bent echt niet de enige die bedenkt om een g te vervangen door een 9, of een E door een 3. Alles wat niet persoonlijk is en toch goed te onthouden, hebben anderen ook al bedacht. En reken maar dat hackers dat ook bedacht hebben en die tekens allang in hun systeem hebben opgenomen.
Daar zijn verschillende tips voor:

1) de beste beveiliging is een LANG wachtwoord. Dat mag gerust een (redelijk) makkelijk te onthouden wachtwoord zijn. Een zwak, maar lang wachtwoord is veel moeilijker te kraken dan een sterk maar kort wachtwoord. B.v. "Fietsensleuteltjes"

2) gebruik woorden die niet in het woordenboek voor komen door b.v. een 'wachtwoordzin' te gebruiken. Neem van elk woord in die zin de eerste (of een andere) letter. B.v.: "1, 2, 3, 4, hoedje van papier" wordt dan: "1234hvp"

3) Gebruik zoveel mogelijk verschillende typen tekens: Naast gewonde letters ook hoofdletters, cijfers, leestekens en liefst ook vreemde tekens. Maar zet ze, om het makkelijk te onthouden, wel op een logische plek. B.v. "Kampioen" wordt dan "K@mp1oen"
tinus1969
een jaar geleden
Lang is veel belangrijker dan speciale tekens etc. Kies verder woorden die JIJ makkelijk onthoudt maar die voor anderen niet voor de hand liggen. Een oude vakantiebestemming bv
Een goed wachtwoord is een combinatie van letters, cijfers en speciale tekens. Het is belangrijk om een wachtwoord te kiezen dat moeilijk te raden is. Probeer een wachtwoord te maken dat je makkelijk kunt onthouden, zoals een zin of een woord met een speciale betekenis voor jou.
10 maanden geleden