Is het internet van Starlink stabiel en snel, en heeft het beperkingen/nadelen?

Omdat ik in een zone in Amsterdam woon waar nauwelijks dekking is en dus heel slechte toegang tot internet en bellen, overweeg ik Starlink.
Behalve dat het wat duurder is (85€/maand) vraag ik me af in hoeverre het negatieve aspecten heeft.

een jaar geleden
in: Internet
1.4K

Antwoorden (1)

De kosten voor Nederlandse gebruikers zijn 99 euro per maand. Daar komt nog eenmalig 499 euro voor de hardware (satellietontvanger en wifi-router) bij, plus 60 euro verzendkosten.

Dat zijn flinke bedragen, maar zeker als je geen (goed) alternatief hebt, kan het toch ook voor Nederlandse gebruikers interessant zijn.
Wat voor snelheden je voor de 99 euro per maand krijgt, is onzeker. SpaceX heeft het bij het aanbod over snelheden tot 150 Mbit/s, maar het satellietnetwerk is nog lang niet volledig uitgerold. In deze bèta-fase zouden gebruikers kunnen rekenen op 50-150 Mbit/s. Dat ligt nog ver onder het theoretische maximum van 1 Gbit/s dat Starlink zou kunnen bieden. Van de meer dan 30.000 satellieten die men wil lanceren, draait momenteel slechts een klein deel al in een baan om de aarde.

Starlink waarschuwt gebruikers verder dat hun internetverbinding ook nog kan wegvallen, de betrouwbaarheid is nog niet optimaal.
Ook als Starlink beschikbaar is, moet je het nog goed kunnen installeren op je locatie. Bij de hardware zit een driepoot voor de schotel en via je account is ook een montagekit te bestellen. Maar de schotel moet wel een goede zichtlijn hebben naar de satellieten, wat niet in elke situatie het geval zal zijn.
De standaard hardware is ook niet bedoeld voor mobiel gebruik.
Toegevoegd op 28 augustus 2022 06:29: tekst
fremar
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Ze hebben prijs net aangepast naar 85 euro.
Maar inderdaad installatie kan problematisch zijn en bandbreedte op termijn in druk gebieden is ook maar de vraag. Ook bij slecht weer is deze niet gegarandeerd.