Mag internetprovider eenzijdig mijn abonnement wijzigen?

Ik heb al ruim 10 jaar een internetabonnement bij dezelfde provider. Jaren geleden kostte dat nog geen 20 euro per maand voor een snelheid van max 10Mb/s download en 1Mb/s upload. Jaarlijks wordt de prijs van het abonnement iets verhoogd. Daarbovenop is de afgelopen jaren mijn abonnement een aantal keren gewijzigd, eerst naar max 20Mb/s + 1Mb/s met een kleine prijsverhoging. Daarna werd het 30 down / 5 up, toen 50 down / 10 up, nu is het abonnement inmiddels 100 Mb/s download en 30 Mb/s upload voor € 37,50. Ik heb nooit gevraagd om die extra snelheid, maar wat het nu zo lullig maakt is dat er in mijn straat helemaal geen snelheid beschikbaar is. Het netwerk haalt maximaal 22 Mb/s download en 1 Mb/s upload. Dat komt overeen met het abonnement dat ik 5 jaar geleden had voor ongeveer 22 euro per maand. Ik heb nu nog steeds diezelfde snelheid en betaal er inmiddels 70% meer voor.

Overstappen naar een andere provider levert nauwelijks iets op, want ook die worden elk jaar duurder en bieden niet meer de mogelijkheid om een goedkoop abonnement af te sluiten voor een lage snelheid.

De vraag is dus: mag mijn huidige provider om de paar jaar mijn abonnement veranderen met enorme prijsverhogingen? Of heb ik recht op voortzetting van mijn oude abonnement (20 of 30 Mb/s) voor het daarbij horende tarief (iets verhoogd ivm inflatiecorrectie)?

2 jaar geleden
in: Internet
2.1K
SimonV
2 jaar geleden
Heeft je provider nu geen goedkoper pakket met een lagere snelheid?
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
Zo werkt veel in de maatschappij. (Zorg)verzekeraars en banken wijzigen ook regelmatig hun (polis)voorwaarden. Het is dan aan de consument om wel of niet op te zeggen.
Daarbij maakt het voor het bedrijf niet uit of er een geschikt alternatief is.

Antwoorden (2)

Of ze het mogen, hangt af van wat er in de algemene voorwaarden staat.

Ga er maar vanuit dat providers (verzekeraars enz.) de mogelijkheid om eenzijdig de overeenkomst aan te passen in hun algemene voorwaarden hebben opgenomen.

Ben je daaraan gebonden in zo'n geval? Ja, tenzij je tijdig opzegt omdat je het hier niet mee eens bent. Dat is weer een recht wat je hebt.

De aanbieder is niet verplicht om elk product dat ooit eens aangeboden is tot in lengte van jaren te blijven aanbieden aan degenen die ooit op het aanbod zijn ingegaan.
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
Ik kreeg inderdaad bij elke verandering de mededeling dat ik het contract om die reden mocht opzeggen. Maar de verplichte contracttermijn is al 10 jaar geleden verlopen dus maandelijks opzeggen kan sowieso. De concurrenten hebben ook allemaal hun maximale theoretische snelheid (die ik dus niet kan halen) en hun prijzen verhoogd, dus opzeggen en overstappen levert me niks op helaas.
Jullie hebben onderling een contract waar jullie je beiden aan moeten houden. Normaal loopt een dergelijk contract 12 maanden waarna maandelijks stilzwijgend verlenging plaats vindt. Zo'n verlenging is feitelijk een nieuw contract met eventueel ook nieuwe voorwaarden. Is een van de partijen het niet eens met de voorwaarden, dan kan de automatische verlenging stop worden gezet.

Kortom ja ze kunnen de voorwaarden wijzigen, evengoed als jij dat (in theorie) ook kan. De andere partij hoeft echter niet accoord te gaan met die voorwaarden. In de praktijk trek jij dus aan het kortste eind.