Waarom is het vragen wie de lelijkste persoon op internet is, niet kennisvermeerderend?

Ik heb wat punten teveel: tijd om wat vragen te laten wegmodden.

Gegeven de eerste reacties: In hoeverre is dit een ongeldige vraag, maar mag je wel vragen wat de lekkerste vlaai is, of de leukste sport?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind je vraag ook niet kennis vermeerderend, maar ik ben het met je eens dat dat ook geldt voor de vragen over de vlaai en de sport die je noemt. Werd als reden aangegeven dat je vraag niet kennis vermeerderend is? Of zou het wellicht ook zo kunnen zijn dat de reacties beledigend kunnen of zullen zijn voor bepaalde personen en het niet de bedoeling is om mensen te beledigen op deze site?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Vraag verwijderd: Je vraag is niet gericht op het delen/vermeerderen van kennis".

Het beste antwoord

Had je je vraag wat anders ingekleed was je er ongetwijfeld "mee weg gekomen". Ben zelf best een kritisch volger van de manier waarop er hier gemodereerd wordt maar in alle eerlijkheid kan ik me voorstellen dat zonder een gedegen toevoeging zo'n vraag verwijderd wordt.

Een verder niet gemotiveerrde vraag als "Wat is de leukste sport?" verdient mijns inziens hetzelfde lot overigens.

Zoals al eerder gezegd: met het trouw (proberen te) blijven aan de oorspronkelijke opzet van deze site is niets mis. Wel zouden de huisregels wat mij betreft wat explicieter gesteld mogen worden om misverstanden te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat het antwoord al bekend was ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het geen abstracte kennis is.
Het is een subjectief begrip. Wat de één lelijk vind, kan de andere juist wel weer leuk vinden.

En hoe maakt het jou wijzer of iemand Clooney nu juist een lekker ding of een afzichtelijke vent vind?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat er niet gevraagd wordt naar kennis maar naar meningen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn zoveel vragen waarbij een mening wordt gevraagd, dus dat kan niet de reden van verwijdering zijn.
Het antwoord kan voor de desbetreffende persoon kwetsend zijn, ook al weet deze het ook zelf.

GV is gemaakt om kennis, ervaring, mening en nog meer te delen. Maar ik heb zo'n idee dat dit niet de juiste plek is om negatieve meningen over een persoon te uiten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vandaag geprotesteerd tegen het verwijderen van mijn vraag over wie er met vakantie gaan. Dit is de reactie van GV daarop:

De aandacht van de moderatoren was even verzwakt, maar dit soort vragen horen in principe niet thuis op de site, ook niet de vragen die je in je e-mail noemt overigens. (en ook niet een vraag als "Hoe heet je
huisdier") Voor dit soort vragen zijn diverse fora. We willen de site anders maken dan een forum door alleen vragen te tonen die tot doel hebben (semi) kennis vermeerderend te zijn. Ik hoop dat je hiervoor begrip hebt, we zullen in de toekomst hier beter op controleren, zodat er weer meer 1 lijn getrokken wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik had het heel graag geweten, met foto erbij graag. Ik vind het namelijk wel degelijk een verrijking van mijn kennis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoiets is subjectief, elke persoon zal hier anders over denken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gezien de antwoorden op je vraag, is je vraag wel degelijk 'kennisvermeerderend'. Bovendien is iedere vraag een zoektocht van informatie, immers: Als je deze vraag leest, bedenk je: Is dit een nuttige vraag? Iets dat automatisch dus een bekritisering van je eigen normen en waarden tot gevolg heeft. Je leert dus iets over jezelf. Daarnaast is het mogelijk dat je toch even gaat Googlen. Wederom een kennisvermeerdering (had je al eens Google gebruikt?), want het is goed mogelijk dat je andere items als resultaat terugkrijgt (bijvoorbeeld over 'symmetrie' die mensen mooier maakt enzo) die op zich je kennis verrijken.

Omdat mooi en lelijk subjectieve begrippen (tot op zekere hoogte) zijn, is je vraag eigenlijk een 'waardeoordeel' vragend. Iets dat de volgende lezer niet HET antwoord op je vraag oplevert, maar allemaal antwoorden die iemand zelf waarschijnlijk ook had kunnen kiezen. Dit maakt de vraag minder geschikt voor Goeievraag (mijn inziens).