Het Domain Name System (DNS) is het systeem en netwerkprotocol dat op het internet gebruikt wordt om namen van computers naar numerieke adressen (IP-adressen) te vertalen en omgekeerd. Hoewel dit "vertalen" genoemd wordt gaat het gewoon om opzoeken in tabellen, waarin namen aan nummers gekoppeld zijn.
DNS is een client-serversysteem: een opvrager (client) gebruikt het DNS-protocol om aan een aanbieder (DNS-server) een naam of adres op te vragen, waarop de server een antwoord terugstuurt.

De computer zoekt altijd eerst naar de primaire DNS. Voor de zekerheid kun je ook een tweede (secundair) DNS-serveradres opgeven, om de computer op terug te laten vallen als de eerste DNS niet werkt.
SimonV
3 jaar geleden
SingingCoyote13
3 jaar geleden
gebeurd dit terugvallen op een secundaire dns eigenlijk automatisch bij vooraanstaande isps? zoals kpn ziggo t mobiel tele2 ? is dit al automatisch geconfigureerd in de router die je van die isps krijgt ?
SimonV
3 jaar geleden
Ja, dat gaat altijd automatisch.