hoe komt het dat ik wel in de hoogte ver van de modem kan zitten maar niet horizontaal?

Ik heb goed internet tot op de derde verdieping, met een modem die op de benedenverdieping staat. met mijn hoge plafonds is die afstand toch zeker 10 à 12 meter.
Maar ga ik in de tuin zitten, op 7 meter van de modem, dan heb ik niks van ontvangst. Terwijl die tuin uiteraard ook aan de benedenverdieping grenst. de modem staat in een voorplaats, het enige wat ertussen is is de badkamer. terwijl die slaapkamer, daar is de woonkamer op de 1ste verdieping tussen en een slaapkamer met badkamer en suite op de tweede en daarboven op de mezzanine van de tweede slaapkamer heb ik supergoede ontvangst, kan zelfs films kijken op youtube e.d.
heel jammer nu ik veel thuis werk, dat ik in de tuin geen ontvangst heb. Het zou leuk zijn ook daar te kunnen werken.
Maar hoe kan dat, dat die modem wel in de hoogte sterk genoeg is maar niet horizontaal?
er is niks in de muren verwerkt, dus ook geen draadrooster. gewoon een oud huis met zelfs nog een bad op pootjes . muren van baksteen, vloeren van hout ,maar op de benedenverdieping cementtegel op zand.

3 jaar geleden
in: Internet
1.6K
LeonardN
3 jaar geleden
Wellicht het type muur, vs. de type plafonds?!
Betonnen buitenmuur vs. houten plafonds wellicht?
Inekez1
3 jaar geleden
Met een simpel kabeltje kun je je modem op een andere plek in huis zetten, vanaf waar je wel overal draadloos ontvangst hebt.
gvrox
3 jaar geleden
Heeft het ding nog externe antennes die je anders kunt richten ?
liveisgreat
3 jaar geleden
gvrox nee geen antenne...

Antwoorden (1)

De moderne badkamers moeten in de muren een geaard draadraam hebben onder het tegelwerk. Dit werkt voor de badkamer als een kooi van Faraday tegen elektrocutie en statische elektriciteit, maar tegelijkertijd is het een zware metaalbuffer voor ontvangst. Zo werkt in veel liften je gsm ook niet omdat de radiogolven er niet doorheen komen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
Ik lees alleen iets over aardmatten in betonnen vloeren, met een mazen van 5x5cm. Dat heeft dus op 2.4 of 5GHz geen invloed, zelfs al zou het in de muren zitten. Mocht je een link hebben van het tegendeel dan hoor ik het graag.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@gvrox
Ik heb de voorschriften gezien én de werkzaamheden toen ik 20jaar geleden een nieuwe badkamer lei bouwen. Gaat dus OOK om de muren. De aarde werd aangelegd op de buizen van de verwarmingsradiator.
De aardmat is gewoon de bewapening van de betonnen vloer. Zit ook in een betonnen plafond.
gvrox
3 jaar geleden
Wat bedoel je dan met draadraam ? Misschien is het dan geen kooi van Faraday maar wel iets dat de ontvangst belemmert. Als er zulke strenge voorschriften zijn, moeten die wel online te vinden zijn, dus ben nog steeds benieuwd naar een linkje naar deze informatie.
LeonardN
3 jaar geleden
In de vloer een aardmat inderdaad, maar dat er een "draadraam" zou moeten tussen de muur en de tegels is compleet nieuw voor mij.
https://hemmink.nl/nieuws/blog-interpretatie-nen-1010-natte-ruimtes/ Nergens lees ik iets over muren die geaard zouden moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@gvrox
Ik kan je alleen een foto sturen van de aarde-aansluiting van het gehele muurnetwerk. Misschien heeft het badkamerbedrijf strenge normen gehanteerd, maar wetgeving vind ik niet.
Als je een metaalleidingzoeker hebt (die op metaal reageert) kan je zelf meten of er metaal in de muur zit. Weet je het zeker waar het wel of niet aan ligt.
liveisgreat
3 jaar geleden
ik heb geen moderne badkamer hoor, een ouderwetse met nog een bad op bootjes met nog oude bezetting met paardenhaar. Dus daar zit niks achter.
liveisgreat
3 jaar geleden
pardon een bad op pootjes natuurlijk :-)
En de vloer is tegels op zand. Dus ook niks onder... allemaal nog authentiek ik dit prachtige huis.
gvrox
3 jaar geleden
@elder161 ik geloof je op je woord dat bij jou de situatie als omschreven is, hoe uitzonderlijk ook. In geval van vraagstelster is de badkamer waarschijnlijk dus niet de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@gvrox
In zoverre is het probleem niet, maar de discussie wel opgelost.