Is Robbert Dijkgraaf woordvoerder van een groep met zijn oproep over bescherming van de privacy?

Op vrijdag 7 februari 2020 deed wetenschapper Robbert Dijkgraaf een oproep om de privacy van burgers beter te beschermen. Daarbij zei hij dat veel wetenschappers het met hem eens zijn. Heeft hij deze oproep nu op persoonlijke titel gedaan, of is hij woordvoerder van een groep wetenschappers? Waar vind ik dan meer informatie over die groep? Hebben zij bijvoorbeeld een manifest geschreven? Waar vind ik dat?

Zie ook https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2322076-te-naief-over-privacy-onze-kinderen-gaan-ons-dit-later-verwijten.html.

4 jaar geleden
in: Internet
2K

Het beste antwoord

Nee, hij is geen woordvoerder van een groep, het is zijn eigen (terechte) stokpaardje.

Hij heeft wel medestanders. Zo meent de speciale rapporteur van de Verenigde Naties dat de inzet van SyRI raakt aan de essentie van het recht op privacy: het is het digitale equivalent van opsporingsambtenaren die aankloppen bij alle huizen van een hele buurt. Dat zijn waarschuwingen voor de wijze waarop informatiemacht tegen burgers kan worden ingezet die ook recent door hem (Robert Dijkgraaf), P.C. Hooftprijswinnaar Maxim Februari en schrijver Yuval Harari zijn onderschreven.
Daarnaast noemt hij als medestander zijn collega in Princeton, informaticus Arvind Narayanan.
Op zijn Wikipediapagina’s en Facebookpagina (…) wordt nog met geen woord gerept over wat hij een ‘privacy-crisis’ noemt.
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Facebookpagina en de uitspraken van Robbert Dijkgraaf. Dat is toch een contradictio in terminis?
SimonV
4 jaar geleden
Vandaar mijn puntjes achter Facebook...
SentWierda
4 jaar geleden
Gezien zijn Facebookpagina: is hij dan mede de oorzaak van de 'privacy-crisis'?
SimonV
4 jaar geleden
Heeft geeft in ieder geval niet het goede voorbeeld...
Antoni
een jaar geleden
@SimonV, veel dank voor dit antwoord.