In wat voor materiaal moet een internet kabel zijn om geen snelheidsverlies te hebben?

Ik wil een internet kabel van de benedenverdieping naar de zolder (2de verdieping) spannen. Wat voor kabel moet dat zijn om geen snelheidsverlies te hebben?

4 jaar geleden
in: Internet
3.9K
paulus811
4 jaar geleden
Waarom neem je geen powerlines? Van Devolo ondersteunen ze tegenwoordig snelheden tot 2.400 Mbps.
LeonardN
4 jaar geleden
paulus811 Waarom wel?
Er is in mijn ogen niks beter dan een netwerkkabel.
-prijs
-betrouwbaarheid
-snelheid "Van Devolo ondersteunen ze tegenwoordig snelheden tot 2.400 Mbps."
Is dat niet een theoretische waarde gehaald in een proefopstelling?
Of kan je daar ook praktisch iets mee?
paulus811
4 jaar geleden
Ik vind een powerline een goed alternatief en veel eenvoudiger dan het trekken van een stugge kabel en vervolgens monteren van de connectoren, wat voor beginners best een uitdaging kan zijn. Vraag is ook wat er op zolder met het signaal moet gebeuren, via ethernet direct een pc in of moet het daar alsnog wifi worden. En dat genoemde snelheid theoretisch is zal best, maar voorzover ik weet is er nog geen provider die een snelheid in huis laat komen dat daar ook maar in de buurt komt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het materiaal van een kabel heb je eigenlijk niet te kiezen. De geleidende draden waar het internet doorheen gaat is toch allemaal koper. De meest voorkomende en gebruikte is gewoon en CAT 5e UTP kabel. Vaak krijg je ook 1 of meerdere CAT 5e kabels van je internet provider wanneer je een internet abonnement afsluit. Heb je deze niet of zijn ze niet lang genoeg, dan zul je er één moeten kopen. Ikzelf doe dit op Allekabels.nl maar dit kan ook ergens anders. Je kunt lastig doen met een speciale tang voor de uiteindes en plastic aansluit stukjes erop te zetten maar omdat je ze kabel toch uit het zicht wegwerkt (neem ik aan) kun je ook een UTP kabel kopen op de gewenste lengte (zonder plastic aansluitstukjes of mét, dan ben je in 1 keer klaar) en dan een korte kabel (die je waarschijnlijk zelf nog hebt) door midden te knippen en de losse koperen kabels te strippen met een simpele striptang (veel mensen hebben deze, heb je deze nog niet dan komt deze wellicht ook later nog van pas. Je hoeft dus niet een speciale internet/telefoonkabel stripper te kopen voor éénmalig gebruik) en dan losse koperen kabeltjes op kleur waar aan elkaar te verbinden en tot slot de kabels dicht tapen met elektriciteitstape. Als je in een redelijk nieuw huis woont, is de kans groot dat er loze leidingen zijn gelegd vanuit de meterkast, waar waarschijnlijk je Modem/router is. Vaak ook nog met doortrek-kabels erin. Je bindt het uiteinde van de internet kabel hieraan vast en trekt hem aan de andere kant omhoog. Om het snelheidsgedeelte hoef je je niet heel druk te maken. Echt verouderde en té trage kabels zijn zelden nog te verkrijgen. Zie de link in de bron. Hier koop ik altijd mijn telefoon en internet kabels. Zoals je kunt zien, verkopen ze geen kabels onder CAT 5e welke in de meeste gevallen gewoon voldoen. Hogere CAT (CAT 6, 6A, 7 of 8) kabels zijn overigens ook prijziger...
En in plaats van een striptang kun je het helemaal simpel doen door gewoon een aansteker te gebruiken om de kabels te strippen. Vlammetje eronder totdat het nét smelt/schroeit en dan snel het plastic uiteinde eraf trekken. Hoeft meestal maar zo'n 2 centimeter te zijn. Dat aan alle kabeltjes doen en de matchende kleuren aan elkaar te verbinden door ze om elkaar heen te draaien.
TurfGraver
4 jaar geleden
@sander24knower, als na een jaar of 2, 3 de boel begint te storen weet je ook gelijk wat de oorzaak is.
Zoek de slechte las weer op... koop een soldeerbout en doe het goed.
@paulus811, soms worden deze verbingen ook als LAN gebruikt, en dan heeft provider niets net de snelheid te maken.
LeonardN
4 jaar geleden
"maar voorzover ik weet is er nog geen provider die een snelheid in huis laat komen dat daar ook maar in de buurt komt."
Niet als je kijkt naar het theoretische getal. https://nl.techq.eu/devolo-magic-2-wifi-powerline-mesh-wi-fi-test/
Ten eerste hebben we de Powerline-verbinding het snelst getest, door een adapter in DEZELFDE ruimte te plaatsen als de Powerline-adaptervoet die op de router is aangesloten.
In onze real-world testomgeving behaalden we een indrukwekkende snelheid van >>456Mbps<< – onze snelste in alle Powerline-tests die we tot nu toe hebben uitgevoerd.
Vervolgens, toen getest in een realistischer opstelling met de tweede adapter in een kamer twee verdiepingen verder, viel de snelheid voorspelbaar terug – hier tot >>119 Mbps.<<
===
Die 456Mbps is dus als je ze in dezelfde ruimte gebruikt (niet reëel). De 119 Mbps is eerder een waarde die realistisch is. Misschien hoger, wellicht lager. Maar iig in het bereik van IP-snelheden.
paulus811
4 jaar geleden
@LeonardN, je kunt selectief uit het artikel citeren, maar ook schrijft met "Onze belangrijkste aanbeveling om uw thuisnetwerk te verbeteren, is het installeren van een Powerline-netwerk." En dat was nou precies mijn reactie hierboven omdat ik merk dat veel mensen nog nooit van die dingen gehoord hebben en enorme toeren uithalen om een kabel door bestaande leidingen te trekken. Iemand die een vraag op een dergelijke manier stelt (wat voor materiaal moet het zijn...) zou wel eens baat kunnen hebben bij een alternatief.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik heb op zich niks tegen dat je een powerline adapter als reactie geeft, maar -Je legt niet uit waarom je dat doet
-Niet welke voordelen (makkelijke installatie)
-Niet welke nadelen (snelheidsverlies)
-Je geeft een theoretische waarde op, zonder dat je aangeeft dat dat een theoretische waarde is. Een reactieformulier heeft 1000 tekens, ik geef de link en geef precies dat weer wat mijn punt is.
Ik hoop dat de vrager en jij hiermee inzien dat die 2.400 Mbps niet zomaar zonder weerwoord geaccepteerd moet worden. Als iemand in de hoofdvraag stelt dat deze geen snelheidsverlies wil, lijken me die zaken van belang te noemen.
"Onze belangrijkste aanbeveling om uw thuisnetwerk te verbeteren, is het installeren van een Powerline-netwerk."
Mijn zou in deze zijn om een kabel te trekken, ik ga niet weergeven waar ik het niet mee eens ben.

Antwoorden (2)

Dat moet een CAT5e of nog beter een CAT6 kabel zijn. Voor de prijs zou ik gewoon Cat6 nemen.

Beide ondersteunen in principe 1Gbit internet.

Met de rollen die je koopt, moet je wel zelf een connector eraan knijpen.
===
UTP CAT6 netwerkkabel stug 50M CCA. De kabel heeft AWG waarde 23 met een PVC mantel. Geschikt voor netwerken tot 1Gbit met een bandbreedte van 250MHz. Wordt geleverd op rol zonder aangegoten connectoren, ideaal wanneer u de kabel door loze leidingen moet trekken.
===

Het zelf knijpen van een connector is een vrij listig karweitje. Zorg dat je voldoende lengte overhoudt aan beide kanten en test de snelheid nadat je klaar bent. Is de snelheid veel minder dan een gelijkwaardige opstelling (dus zowel netwerkkaarten en kabel overeenkomstig), dan heb je nog voldoende lengte om de connector af te knippen en opnieuw te beginnen.
===
https://www.utp-kabel.nl/blog/welke-kabel-moet-ik-kiezen.html

Welke kabel kies ik dan?
De afscherming zorgt ervoor dat kans op interferentie (data overspringen) wordt verkleind.
Wij verkopen U/UTP, F/UTP en S/FTP kabels in Cat6. Om het gemakkelijk te houden hanteren wij vaak de volgende vuistregel:
Ligt de kabel alleen in een buis en zijn er weinig externe stroomfactoren (magnetisch velden) aanwezig dan is een standaard UTP kabel voldoende. Ligt er in een buis een COAX, Stroom- of krachtstroomkabel, kiest u dan voor een afgeschermde kabel.
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Het zelf knijpen van aansluitingen zijn de grootste reden van snelheidsverlies. Er zijn al vele IT afdelingen / bedrijven die de kabels niet meer zelf knijpen juist omdat het foutgevoelig is.
LeonardN
4 jaar geleden
Beschrijving toegevoegd hoe je dat op een praktische manier voor consumenten kan "oplossen".
Ik zal zeggen: Cat5e of cat 6 met FTP
( UTP heeft geen afscherming tegen storingen )

Cat3 – tot 10 Mbit/s, doorvoersnelheid 1mhz
Cat5 – tot 100 Mbit/s, doorvoersnelheid 100mhz
Cat5e – tot 1.000 Mbit/s, doorvoersnelheid 100mhz
Cat6 – tot 1.000 Mbit/s, doorvoersnelheid 250mhz
Cat6a – tot 10.000 Mbit/s, doorvoersnelheid 500mhz
Cat7 – tot 10.000 Mbit/s, doorvoersnelheid 600mhz
Cat7a – tot 10.000 Mbit/s, doorvoersnelheid 1.000mhz
Cat8 – tot 40.000 Mbit/s, doorvoersnelheid 2.000mhz
Plaatje bij antwoord