Hoe loste we al deze vragen op toen internet er nog niet was?

heel wat jaren geleden beschikte we niet over internet,en hadden mensen in die tijd ook vast al deze vragen.
hoe werden deze toen opgelost?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Door gewoon te vragen aan mensen die meer weten .
Als ik nu een vraag heb stel ik hem ook nog vaak op mijn werk,en daar zitten nog veel mensen zonder internet.
En vaak sta je versteld wat oudere,en jongere mensen allemaal weten.
Vooral de huis tuin en keukenmiddeltjes,gewoon ervaring opgedaan in de loop der jaren.
Maar wat is er mooier al je op een dag als gisteren even buiten in de zon zit,en dan even een encyclopedie kunt pakken en gewoon wat leest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

De bibliotheek is een soort old school internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door er over te praten met vrienden en bekenden, en voor feitenvragen door het raadplegen van een encyclopedie.
13 jaar geleden
In de bibliotheek natuurlijk. Of mijn eigen bibliotheek. Maar ook de Grote Oosthoek en de kleine Winkler Prins (die ik haast nergens meer zie ??) heb ik stukgelezen, en de woordenboeken die vroeger regelmatig werden opgeslagen komen ook zelden meer it de kast.

Antwoorden op wat minder concrete vragen kreeg (en krijg) je vaak door het lezen van tijdschriften, verhalen, romans, interviews of het praten met de mensen om je heen (vooral heel goed voor je mensenkennis). Maar vlak het zien van goede films of de kennis die je opdoet uit stripboeken ook niet uit.

Het duurde soms wellicht wat langer, of je vond de antwoorden al voordat je de vraag ooit gesteld had, maar het werkte prima. Internet is op veel punten zelfs meer eenextraatje dan een vervanger. De meeste kennis haal je (althans ik) voorlopig nog steeds uit echte ouderwetse degelijke boeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hadden thuis een 'grote Winkler Prins encylopedie' en als je een werkstuk moest maken, ging je naar de biep om informatie te zoeken en naar het reisbureau om om folders te schooien.
Verder vroeg je ook nog wel eens wat aan een Ouder&Wijzer persoon (bij wijze van uitzondering) en kwekte je heel veel met vrienden en bekenden. Vragen over onze gezondheid stelden we standaard aan onze dokter, als het erg genoeg was, en anders hoopten we dat het vanzelf over ging (wat het meestal ook deed).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Inderdaad. De grote Winkler Prins. Een bezit voor het leven. En elk jaar kwam er een jaarboek uit. Honderd kilo boeken op je plank. Wim Kan noemde het een "Encyclopie". De pogingen van de Encyclopedieën om online services op te zetten zijn eigenlijk mislukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nog een tijdje geprobeerd met prachtige interactieve cd-rommetjes, weet je nog? Die dingen kostten ook kapitalen.
Buiten het feit dat er vroeger natuurlijk bibliotheken veel bezocht waren (En niet alleend e openbare, ook universiteitsbibliotheken kan je gewoon bezoeken voor vak-inhoudelijke literatuur) is het zo dat internet ook geleid heeft tot vragen. Doordat we meer verbonden zijn, merk je opeens dat er allerlei vragen zijn, en wordt je gestimuleert na te denken.

Ik denk dat een deel van de vragen ook niet zijn. Zie de vraag die je nu stelt. Die zou dus 30 jaar geleden niet opgekomen. zijn ;D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we deden gewoon alles opzoeken in boeken en kranten........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarvoor waren hele gebouwen, een bibliotheek noemde men dat. De geur van papier hing er altijd, en je kon er de gekste dingen vinden. Alle telefoonboeken van het hele land stonden er op een rij, net als het volledige Burgerlijk Wetboek, een folderrekje van de overheid - maar die kon je ook schrijven, door heel simpel een briefje in de, toen nog rode PPT-bus, te doen met "Postbus 51, Den Haag" erop - plus een groot aantal naslagwerken, spirituele boeken, romans en complete jaargangen van kranten op microfilm. De dames achter de balie hadden een pasklaar antwoord op al je vragen of wisten haarfijn te vertellen welk boek je open moet slaan om het antwoord te vinden.

Gek genoeg is er niet zoveel veranderd. Er zijn nog steeds bibliotheken, er worden nog steeds boeken gemaakt, en microfilm wordt meer en meer uit de mottenballen gehaald, nu we tot de ontdekking komen dat harde schijven, CD's, VHS-tapes en diskettes in ongekend hoog tempo tot stof vergaan - terwijl microfilm leesbaar blijft. Nu zelfs in kleur!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naslagwerk.
Ik kijk er nog steeds regelmatig in.
Op internet mag ik ook graag van ouderwetse middelen gebruik maken en gebruik dan Oma weet raad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook hier lossen wij niets op.

Wij delen kennis, dat is iets anders.

Mensen die leergierig waren hadden boeken en
waren lid van de bibliotheek.
Nog steeds, trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja kijk. Dit is natuurlijk helemaal totaal logiesch. Want! Omdat het namelijk zo is: Waarom hebben we de vragen nog allemaal? Nou? Precies! Die zijn dus niet dat er een antwoord op was. En dus dat ze dan dus niet een oplossing kregen. Dus ja, toen was de interweps er niet, en dan iedereen denke van jeetje ik heb de vraag over zeg maar ergens over, en dan geen antwoord. En dan nu, dan kan je eindelijk de vraag stellen, en dan ook soms, dat je dan antwoord krijgt omdat er zeg maar, dat je zoals nou ja, dat er dan een iemand is die het weet en kan nadenken. Dus er zijn heel veel mensen, van vroeger zeg maar, van net zo oud als jezus en adam enzo, en maria natuurlijk ook, die hadden niet de interweps, en dus ook niet de antwoorden. En daarom is de tijd van de huidige tegenwoordig, dat die tijd dus zo mooi dat je gewoon van jeempiemeneempie! hoe zou dit of zus zijn em dan heeft iemand de oplossing. En daarom is het ook allemaal made in china, want die zijn met veel meer, en dan weten ze ook meer. want omdat ze dan met meer vragen ook de antwoorden krijgen als het ware.