Maar toch enkele bedenkingen bij deze ‘gratis’ VPN en waarom dit misschien toch niet zo’n goed nieuws is.

Een VPN is gewoon een dienst die jouw internetverkeer via haar IP-adressen laat lopen. Het is een beetje als een huis kopen in straat A dat een in- en uitgang heeft in een ander huis in straat B. Iemand moet maar in straat B de wacht optrekken om toch te kunnen nagaan wie er in dat huis binnen en buiten gaat.

Ten tweede werd Opera opgekocht door een Chinees bedrijf dat er 1,2 miljard dollar voor neertelde. Dat wil natuurlijk geld voor zijn investering. Verder werkt Opera via SurfEasy, een VPN-dienst die ze iets meer dan een jaar geleden opkochten. SurfEasy werkt vanuit Canada, dat een Five Eyes-country genoemd wordt. Overigens mag uit deze lijst ook nog eens blijken dat Nederland een Eight Eyes-land is en België zelfs een Fourteen Eyes land is. De verschillen? Eigenlijk berusten ze allemaal op hetzelfde: deze landen delen informatie met elkaar. De eerste overeenkomsten (Five Eyes) werkte tussen 5 landen en begon in 1946. Eight Eyes-landen zijn landen die daarbij gekomen zijn en Fourteen Eyes-landen zijn landen die zich er vervolgens ook bij aansloten. Daaruit mag blijken dat zowel België als Nederland tot deze groep landen behoort die informatie deelt (maar welke informatie is onduidelijk).

Vefder verhoogt een VPN niet echt je privacy. Het vindt een weg rond censuur. Daar komt nog eens bij dat SurfEasy (het bedrijf dat de VPN-dienst levert) log-bestanden bewaart van jouw surfgedrag. Die zijn tijdelijk, maar ze worden gedurende een bepaalde periode wel bijgehouden – en kunnen jouw surfgedrag dus ook linken aan een bepaalde identiteit (of in dit geval, aan een bepaalde Opera browser).

Zoals blijkt gaat het trouwens niet over een VPN maar wél over een proxy. Wie dus echt voor privacy wil gaan, heeft nog altijd een externe VPN-dienst nodig. Want de veiligheid die een échte VPN-dienst meelevert, zit spijtig genoeg niet in deze proxy ingebakken.

Hou daar dus rekening mee wanneer je ‘gekke’ dingen gaat doen online.
fremar
5 jaar geleden
De VPN in de opera browser is vrij nieuw dus beoordelen hoe goed hij is is nog vrij lastig.
vaak geldt dat gratis online gepaard gaat met betalen met je gegevens.
Essentieel bij het gebruik van een VPN is het feit dat er niet wordt gelogd en niet met je dataverkeer wordt gerommeld (advertenties injecteren die weer privacy risico's met zich meebrengen).
Daarnaast moet je je beseffen dat de VPN van de opera browser alleen het internetverkeer van de opera browser beveiligd en niet ander internetverkeer.
Het beste kun je dus een aparte VPN applicatie gebruiken.

ps. check ook altijd of je IP adres ook echt verandert nadat je de VPN aanzet (bv hier: https://www.vpngids.nl/privacy/anoniem-browsen/wat-is-mijn-ip/ )