Arpa-net

Arpa is in de zeventiger jaren opgezet om in het leger boodschappen te verzenden naar alle deelnemers... Dus ze maakten een spreektaal van computers onderling (dat heet protocol) waarbij het mogelijk was dat de boodschap zelf intelligent gemaakt werd om de eind-bestemming zelf te vinden. In oorlog is dat wel zo makkelijk want als in een telefoonlijn een station gebombardeerd wordt, de laatste stations niets meer vernemen. Het voert hier te ver om in detail te treden. Dus dat laat ik dan maar...

Maar de proef was zo succesvol dat er universiteiten aan meededen. Meer en meer deden eraan mee...
En nu is dat uitgegroeid tot een netwerk (zie het als een spinneweb) over de hele wereld...
Dus niemand is de baas, iedereen doet er het zijne mee...

En in mijn optiek is dat de enige bijdrage die de verenigde staten kostenloos aan de wereld geschonken heeft tot op de dag van vandaag...

dank je..

De vs zou graag willen dat ze de baas was, maar het is nu zo dat er niemand de baas over kan spelen, nu niet en niet in de toekomst...

Dat onlangs in zweden The Pirate Bay aangepakt is, dat is een andere zaak, de (wereld)politiek wil heel graag vat krijgen op internet, maar het zal ze niet lukken... en dat is maar goed ook...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kostenloos? Ik denk dat ze ook behoorlijk wat informatie vergaard hebben...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maar het was kostenloos tot nu toe
Degene die het uitgevonden heeft natuurlijk: Francisco van Jole!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niemand is eigenaar danwel baas van het internet.

Diverse stukken van de fysieke verbindingen (kabels dus) zijn eigenaar van één of meer partijen. Wanneer die de stekker er uit zouden trekken, zou deze verbinding ofwel via een andere kabel (route) worden overgenomen, ofwel de kabels worden doorverkocht aan een andere partij die de verbinding herstelt.

Verder zijn er op het vlak van toegang, naamgeving en protocollen diverse partijen die zaken (proberen te) standaardiseren. Het ISO (International Organization for Standardization) is er daar bijvoorbeeld één van, die de bronlink.

Voor wat betreft naamgeving en het beheren van domeinen is dit per zogenaamd top-level domain ondergebracht bij nationale instituten. Deze geven de domeinnamen uit wanneer ze voldoen aan bepaalde eisen. Die eisen zijn niet overal gelijk, dat bepaald het nationale instituut zelf. Voor nederland is dat de SIDN, stichting internet domeinregistraties nederland.
Deze beheert dus geen fysieke kabelstructuren, maar slechts de naamgeving van de domeinen die eindigen op .nl
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen een beetje.
Het is een ongrijpbaar fenomeen geworden,
het internet.
Niemand heeft er volledige controle over.
De spammers en virusbedenkers willen hun
macht en kennis over cyberspace aantonen,
maar het mooie blijft toch, dat internet van
allemaal en voor allemaal is. Houden zo!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is niet echt iemand de baas van het Internet.

Er zijn wel een aantal organisaties die er veel over te zeggen hebben:
- IETF (Internet Engineering Task-Force) is de organisatie die de protocollen schrijft. Dus die bepaalt hoe de data standaard verstuurd wordt tussen verschillende computers.
(let wel, iedereen kan lid worden van de IETF, als je bij een vergadering binnenloopt heb je direct stemrecht)
- IANA (Internet Assigned Numbers Authority) is degene die registratie bijhoudt van poortnummers, en het uitdelen van IP-adressen (die van IPv4 zijn al verdeeld, die van IPv6 nog niet helemaal).
(IANA valt officieel onder de amerikaanse regering, maar zal niet snel zomaar zijn wil op gaan proberen te dringen aan de rest van de wereld).
- Voor elk continent is er een regionale registry organisatie, voor Europa is dat RIPE. Die regelt de verdeling van adressen over europa.
- Domeinregistraties, in Nederland heb je SIDN die het voor Nederland regelt, in andere landen gaat dat vergelijkbaar.
- De Internet Society heeft op zich niets te zeggen over het Internet, maar probeert het wel te promoten is zal vaak adviezen uitbrengen aan regeringen over beleid tov Internet.
- Voor het Web heb je ook nog het W3 (World Wide Web Consortium) die HTML en CSS standaardiseert (of in ieder geval probeert dat te doen).

Tenslotte heb je nog wat organisaties die zich bezig houden met protocollen voor hoe je data over draadjes en door machines stuurt, zoals IEEE en de ITU.

ARPA (of tegenwoordig eigenlijk DARPA) bemoeit zich helemaal niet meer met het Internet en hoe dat allemaal werkt, dat is allemaal afgestoten naar IANA lang geleden.