Brengt onbeveiligd wifi gevaren met zich mee?

Ik kan met mijn telefoon internetten en nu kan ik dus als iemand een wifi heeft zonder sleutel gratis op internet, zijn hier gevaren voo? dat iemand dan ook op mijn telefoon kan, mijn email/hyves/bankzaken of wat dan ook kan checken of hacken, wat dan ook maakt niet uit...heb er zelf weinig verstand van maar laatst zei iemand toen ik in de macdonalds zat op wifi dat ik daar mee moest oppassen en dan niet zozeer bij de macdonalds maar gewoon als er ergens in het algemeen onbeveiligde wifi is dus zonder sleutel, zijn er mensen die hier verstand van hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1K

Antwoorden (4)

Het gevaar zit er hem voornamelijk in dat met onbeveiligde WIFI mensen vrij toegang hebben tot de router (het kastje dat het gebruik van internet beschikbaar maakt, in bijvoorbeeld jouw woning, of de McDonalds in dit geval).

Zo kunnen mensen criminele activiteiten ondernemen (denk aan: kinderporno uitwisselen, spam versturen, hacken, etc.) door gebruik te maken van zo'n onbeveiligde router, omdat het hun een soort anonimiteit verschaft. Dit gebeurt dan ook wel door mensen die in de auto op zoek gaan naar onbeveiligde netwerken in woonwijken bijvoorbeeld.

Door je router onbeveiligd te laten, kan je als eigenaar achteraf aangeklaagd worden voor de illigale praktijken van deze 'indringers', omdat ze gebruik hebben gemaakt van jou IP adres (de router heeft een IP adres, vergelijkbaar met een telefoonnummer) en moeilijk te achterhalen is dat het een indringer is geweest die achter gebruik maakte van jouw router.

Andersom, dus van de onbeveiligde router naar jouw toestel, zijn de gevaren iets minder volgens mij.

Routers hebben over het algemeen wel een zogenaamde firewall, die ongeoorloofd indringen van buitenaf, naar interne computers (in dit geval jouw telefoon) blokkeren.

Theoretisch zou jouw telefoon misschien wel gehackt kunnen worden, door iemand die tegelijkertijd op dezelfde router bezig is (en dus binnen hetzelfde lokale netwerk werkt, omdat deze bijvoorbeeld ook in de McDonalds zit op dat moment), maar daar hoef je je volgens mij minder druk om te maken. Maar misschien kan iemand anders daar nog iets aan toevoegen.

Toegevoegd na 1 uur:
Om het nog iets beter te illustreren heb ik een plaatje toegevoegd.

Zie reactie onder dit antwoord voor uitleg bij het plaatje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou bij zo'n openbaar netwerk, ook als het wel beveiligd is overigens, wel oppassen met sites waar je wachtwoorden moet invoeren. Je weet nooit wie er nog meer op het netwerk zit en eventueel jouw verkeer af zit te tappen.

Maar bij gewoon een beetje surfen is er van gevaar nauwelijks sprake, lijkt mij.
rose
13 jaar geleden
Als het openbaar is, dan kan het zijn dat andere mensen "meekijken" wat je doet op internet. En als je dan persoonlijke dingen doet (creditcardgegevens invoeren bijvoorbeeld) dan kunnen ze die stelen.
De kans is niet zo groot, vaak zijn het mensen die vergeten zijn hun router te beveiligen en geen kwaad in de zin hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja! anderen kunnen zo op jou wifi komen en er volop gebruik van maken(wat volgens mij wel strafbaar is) ze kunnen zodoende dingen downloaden of beter nog ze zouden zelfs ervoor kunnen zorgen dat ze jou verbinding gaan beveiligen met ww ;)