De geschiedenis van Wikipedia begon met de oprichting van Wikipedia als onafhankelijk project op 15 januari 2001.

Het project begon met een conversatie tussen twee oude internetvrienden, Larry Sanger, hoofdredacteur van Nupedia en Ben Kovitz, een computerprogrammeur en bètawetenschapper, op de avond van 3 januari 2001 in San Diego, Californië. Kovitz had al eerder te maken gehad met een ander soort wikiproject, en toen hij het basisconcept aan Sanger uitlegde, zag deze onmiddellijk dat het wikiformat uitstekend geschikt zou zijn voor het opzetten van een opener, minder formeel project dan Nupedia. Vier maanden daarvoor hadden Sanger en zijn baas Jimmy Wales, president-directeur van Bomis, Inc., al eens verschillende mogelijkheden besproken om naast Nupedia een opener, aanvullend project te beginnen. Het kostte Sanger dus niet veel moeite om Wales over te halen een wiki voor Nupedia op te zetten. Nupedia's eerste wiki ging online op 10 januari 2001. Van de kant van de auteurs en redacteuren van Nupedia kwam echter het nodige protest tegen het plan om Nupedia zo nauw te associëren met een webpagina, gebaseerd op het wikiconcept. Daarom kreeg het nieuwe project per 15 januari de naam 'Wikipedia' en een eigen, onafhankelijk adres op het web. Deze datum werd later uitgeroepen tot Wikipediadag.

Op 12 februari 2001 werd de eerste mijlpaal van 1000 artikelen overschreden; kort daarna groeide het project met ca. 1000 artikelen per maand.

Heel wat deelnemers kwamen in één klap binnen via publicatie van Slashdot in maart en juli. Ook andere publicaties trokken deelnemers, zoals die op Kuro5hin.

De Nederlandstalige Wikipedia begon op 19 juni 2001. De vroegste geschiedenis is verloren gegaan, maar het oudste artikel op de Nederlandstalige Wikipedia is (voor zover te achterhalen) Definitie, gevolgd door Ollekebolleke.

Op 3 augustus 2003 verscheen op de Nederlandstalige Wikipedia het 10.000e artikel. De maanden direct hierna nam het bezoek en het aantal medewerkers toe. Op 14 oktober 2005 verscheen het 100.000e artikel.