Hebben zoekmachines recht op je gegevens zonder toestemming?

Merk dat er gegevens op zoekmachines staan, terwijl daar geen toestemming voor gegeven is. Of is het zo als regel wanneer je op een site schrijft dat je automatisch op een zoekmachine komt te staan? Of je het nu wilt of niet. Is er niet zoiets als privacy?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
TurfGraver
6 jaar geleden
Privacy. Als je zelf iets op internet plemt?
Reddie
6 jaar geleden
Als je aan mij vraagt waar de halte voor de bus naar Amstelveen is, kan het zijn dat ik dat onthoud.
Hoezo neem je me dat kwalijk?
Dat is hoe geheugen werkt.
Als een leraar vertelt dat 2 plus 3 vijf is, is het wel de bedoeling dat iemand dat onthoudt.
TurfGraver
6 jaar geleden
Als je een eigen website bouwt kun je zorgen dat deze niet geïndexeerd wordt (en dus niet gevonden wordt door zoekmachines), darkweb noemt men dat.
Meeste sites willen echter graag gevonden worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@TurfGraver plemt?
TurfGraver
6 jaar geleden
Als ik op een dorpsplein iets sta te roepen moet ik het niet raar vinden dat iemand die dit hoort het aan een ander verteld.
Als ik dat niet wil, moet je voorzichtig zijn tegen wie en hoe je communiceert.
Internet (world wide web) is open en voor iedereen toegankelijk (gelukkig).
Er zijn plaatsen (op web) met afscherming. Die kun je bewust opzoeken.
De rest is open.

Antwoorden (1)

Door iets te plaatsen op internet geef je iedereen, ook zoekmachines, het recht je website te bekijken of op te zoeken.
Voor 99% van de websitebezitters is dit juist het doel van hun website...

Er zijn echter manieren om ervoor te zorgen dat een pagina niet gevonden wordt door Google. Je kunt (delen van) je website afschermen door de indexering te beperken of door het crawlen te beïnvloeden.
Dit kan met:
1. Via de ‘noindex/nofollow’ tags
2. Via de file robots.txt
3. Via de WordPress admin
4. Pagina’s publiekelijk uitsluiten
Voor uitleg hierover zie:
https://www.isimedia.nl/niet-gevonden-worden-in-google/
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@SimonV maar toch zie ik dat bij o.a. facebook en linkedin jezelf wel kunt afschermen op zoekmachines, sommige websites hebben dit standaard en jijzelf kunt dit later aanpassen. Dit na veel klachten aangepast vanwege privacy. Ook ik vind wanneer je op internet bent dat je ervoor mag kiezen om geen open boek te zijn. Is toch democratie? Ook om misbruik van gegevens te voorkomen. Zelf heb ik geen website, dus aanpassen is niet van toepassing.
SimonV
6 jaar geleden
Standaardinstelling bij het maken van een website is dat je gevonden kunt én wilt worden.
Gelukkig kun je dit dus blokkeren, wat bij privacygevoelige informatie wel prettig is.
TurfGraver
6 jaar geleden
"Is toch democratie?" Wat? Internet?
U moet nodig uw mening over internet bijstellen. :-)