Mag je een lyrics filmpje plaatsen op YouTube?

Ik wil graag een lyrics filmpje op YouTube zetten, maar op de ene site staat dat je zomaar een lyrics mag maken, terwijl de ander zegt dat je er een vergunning voor nodig hebt. Heeft iemand hier verstand van?
Dankjewel

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
2.2K
TurfGraver
6 jaar geleden
Formeel staat op lyrics auteursrecht.
Zonder muziek er onder zullen ze er weinig moeite mee hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wil juist wel muziek er onder zetten zo dat je mee kan zingen.
LeonardN
6 jaar geleden
"maar op de ene site staat dat je zomaar een lyrics mag maken" En welke site is dat? Of is dat op een forum, waar ook beweert wordt dat je de artiest de credits moet geven?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik doe het zelf ook, maar het lijkt te verschillen. Soms gebeurt er helemaal niets en lijkt er geen probleem te zijn, een andere keer wordt het geluid iets scheller gemaakt (door YouTube) en één keer is de video geblokkeerd. Deze is echter nog steeds te bekijken als de link in de zoekbalk wordt geplakt
LeonardN
6 jaar geleden
Het verschilt niet, als je dat zegt, dan snap je het dus niet. Dat youtube het niet altijd opmerkt is wat anders. Dat geluid scheller wordt zal meer een technisch probleem zijn. Als ik door rood licht rijd kunnen er grofweg drie dingen gebeuren.
-het wordt niet gezien door een agent/flitspaal
-het wordt wel gezien door een agent/flitspaal (ik krijg een boete
-het wordt wel gezien door een agent, maar de situatie is zodanig dat hij me geen boete geeft (de agent reed met sirenes en dit was de snelste manier om hem door te laten, en het was veilig) Maar dat heeft niets te maken met wat mag. Het mag niet. Als je me een link geeft van de video die er nog staat kan ik youtube er op attent maken dat het auteursrecht schendt (zeker als ik de rechthebbende ben).

Antwoorden (1)

Als je toestemming verkrijgt van de rechthebbende (lees ervoor betaalt) dan mag dat.

"maar op de ene site staat dat je zomaar een lyrics mag maken"
Je moet niet alles geloven wat er op het internet staat, er zijn veel mensen die er mee weg komen, maar er is een auteurswet die dergelijke dingen verbiedt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Valt allemaal te lezen ook op
https://support.google.com/youtube/answer/2797466?hl=nl

""
Welke typen werk vallen onder het auteursrecht?
Audiovisuele werken, zoals tv-programma's, films en online video's

-Geluidsopnamen en muzikale composities
-Geschreven werken, zoals lezingen, artikelen, boeken en muzikale composities
-Visuele werken, zoals schilderijen, posters en advertenties
-Videospellen en computersoftware
-Dramatische werken, zoals toneelstukken en musicals

Ook in de volgende gevallen kan een auteursrechteigenaar een claim indienen op je video:
Je hebt de eigenaar van het auteursrecht genoemd

-Je hebt geen inkomsten gegenereerd met de inbreukmakende video
-Je hebt vergelijkbare video's gevonden op YouTube
-Je hebt de content gekocht op iTunes, een cd of een dvd
-Je hebt de content zelf opgenomen op tv, in de bioscoop of op de radio
-Je hebt verklaard dat 'het niet je bedoeling is om het auteursrecht te schenden'
""