Hoe weten belanghebben zoals BREIN en Dutch filmworks, nou eigenlijk dat en belangrijker nog wat je download en of streamt?

Hoe weten belanghebben zoals BREIN en Dutch filmworks, nou eigenlijk dat je download en of streamt?Het lijkt me namelijk miet dat ze internet verkeer mogen monitoren zonder aanleiding en ook niet dat ze zonder reden 10.000 ip aderessen mogen opvragen bij de Internet service provider. Ben erg benieuwd naar het proces en wertkwijze versimpeld/ Jip en Janneke taal?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk kijken zulke bedrijven niet verder dan torrents. Dat is namelijk een koud kunstje. Als je een bestand download via een torrent worden namelijk alle peers (de mensen die het bestand delen) via IP-adressen weergegeven. Zelfs met een landvlaggetje erbij.

Nederlandse down/uploaders kunnen er dus (als ze geen VPN gebruiken) zo tussen uitgepikt worden.

Dan hebben ze enkel nog een IP-adres en nog geen NAW-gegevens van de up/downloader (bij torrents is dat hetzelfde door de werking van torrents). Ze moeten dan de provider (Ziggo, KPN etc.) overtuigen (vaak via een rechter/rechterlijk bevel) dat deze gegevens overgedragen moeten worden.

Eenmaal die gegevens in handen zal men via een advocaat een schikkingsvoorstel sturen. Als daaraan geen gehoor gegeven wordt zal men een rechtszaal overwegen.

Streamen(PCT even niet meegerekend dat is ook gewoon torrents) of downloaden via nieuwsgroepen is veel lastiger te traceren. En waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Toegevoegd na 2 minuten:
Blijkbaar is men ook via Nieuwsgroepenproviders NAW-gegevens aan het afdwingen:
https://stichtingbrein.nl/nieuws.php?id=459

Toegevoegd na 5 minuten:
Het afdwingen van de gegevens via een rechter lukt niet altijd:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/brein-verliest-rechtszaak-van-ziggo-om-naw-gegevens-klant
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat maakt wel wat duidelijk.
Dus eigenlijk seeden de belanghebbende zelf mee om vervolgens de downloaders te pakken? De lok fiets principe dus? Nieuws groepen is sowieso beetje 2014, want er komt steeds een notice & takedown request. maar bronnen als Terrarium TV en FreeflixHQ zijn geen Torrents toch? Ook zijn er tal van site beschikbaar ik ga niet in op detail want denk niet dat dat hier gewaardeerd wordt, maar vermoedt dat jij ze wel kent Hoe doen ze het dan? dus als het een ëchte" stream is van een server naar je scherm zoals YouTube?
LeonardN
6 jaar geleden
"Hoe doen ze het dan?" Volgens mij niet. Waarom achter streamingkijkers aangaan wat vrij lastig tot onmogelijk is te traceren. (Of je moet in gaan breken op die sites wat weer illegaal zou zijn voor Brein) als je simpel achter torrenters aan kan gaan? Of het 100% veilig is durf ik niet te garanderen:
https://thevpn.guru/is-terrarium-tv-illegal-uk-usa-australia/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" De lok fiets principe dus?"
Niet precies, want het bestand werd al ge-seed. Zij (BREIN)joinen mee om te kijken wie die seeders en leechers dan zijn, en dan krijg je die IP's op een presenteerblaadje. Er zijn sites die hoog in de ranking staat waarop gesuggereerd wordt dat daar de film te downloaden is, deze honey-traps lijken meer op een lokfiets hoewel de content daar niet te vinden is, kun je niet op heterdaad worden betrapt.