copyright op internet?

Stel ik plaats een artikel incl foto's op internet. Mogen anderen daar mee doen wat ze willen, bv voor gebruik van eigen scripties/verslagen/artikelen? (en vice versa: Mag ik alles gebruiken van internet voor eigen gebruik?
Of zit er copyright op?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Wat wel en niet mag is voor iedereen onduidelijk. Wat is kopiëren? Dat is het dilemma. De auteurswet is in een tijd tot stand gekomen toen de zaken veel duidelijker waren, en teksten en afbeeldingen niet zo makkelijk konden worden overgenomen

Er is in 1971 iemand geweest die de Telegraaf helemaal overtypte en onder de naam 'Nieuwe Krant' uitgaf, dat was natuurlijk niet toegestaan. Tegenwoordig is het allemaal anders. !

Je mag citeren, je mag een passage integraal overnemen als je de bron van het artikel geeft. Maar de bron van jouw artikel is misschien ook gekopiëerd. En mensen die jouw artikel weer overnemen zouden dan ook weer strafbaar zijn. Het is dus een onduidelijke zaak.

Je kunt artikelen herschrijven, zodat het niet duidelijk is dat het overgenomen is. Je kunt afbeeldingen fotoshoppen. ( Ik pak vaak afbeeldingen van Russische site, komen ze nooit achter en als ze er wel achter komen, is er nog niks aan de hand)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op alles dat jij bedenkt/maakt/schrijft/fotografeert/publiceert zit automatisch auteursrecht. Onafhankelijk of dit staat aangegeven met copyright-tekentje of niet. Het maakt ook niet uit via welk medium jouw werk beschikbaar is: op internet, in de krant of op een CD. Anderen mogen simpelweg jouw werk niet kopiëren/publiceren zonder jouw uitdrukkelijke toestemming.

Een uitzondering hierop is het citaatrecht. Er mogen wel kleine stukjes van je werk worden gepubliceerd, mits met bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 Goed antwoord James. Aan de vraagsteller, lees eventueel ook eens: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/
Overal zit minimaal copyright op, niets mag je zomaar gebruiken zonder toestemming. Bij foto's waar mensen herkenbaar op staan heb je ook nog te maken met portretrecht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als jij een site maakt, rust in principe op al jouw tekst en ander materiaal copyright. Om dit overduidelijk te maken kun je onder aan iedere pagina dit copyright nog eens overduidelijk claimen.

Als je het onder een bepaalde licentie wilt vrijgeven, bijvoorbeeld GFDL, copyleft, etc, kan dat natuurlijk ook.

Als je iets op een andere site vind, mag je het nooit zomaar hergebruiken. Als het is voor je verslag op school, zal geen haan er naar kraaien, maar als jij een mega-commerciele site runt, loop je kans dat je op copyright schending wordt aangesproken (en terecht).