Bestaat er zoiets als een GSM-navigatiesysteem, dat geen gebruik maakt van GPS?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Er zijn twee methodes om locatie te bepalen, GPS en SOP, welke beide heel anders werken.

SOP is ontwikkeld als aanvulling op GPS, maar niet als vervanging. Waar GPS een hogere accuratie heeft, heeft SOP een sterker signaal, dus mocht de GPS tijdelijk niet beschikbaar zijn dan werkt SOP als backup. Daarbij kan SOP iets wat GPS niet kan wat wel heel nuttig kan zijn - hoogte bepalen.

Er zijn nog wel een hoop valkuilen met SOP, vooral met betrekking tot navigatie, omdat het bij navigeren gebruik maakt van een berekening waar je zou moeten zijn sinds je laatste vindbare punt en niet waar je daadwerkelijk bent.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nog niet. Maar het komt er aan. Het heet SOP. Signals Of Opportunity . Daarbij worden alle signalen die er in de lucht zijn (Wifi, radio- en TV-zenders, broadcastsatellieten, GSM-torens, etc) gebruikt voor de positiebepaling.
Is dus in ontwikkeling.
Lees er alles over (met ook een filmpje) op:
https://newatlas.com/next-gen-navigation-sop/45918/
escape