Is er voor internet een centraalpunt in Nederland waar iedereen op aangesloten is?

Internet moet toch ergens beginnen in Nederland. Staat er ergens een hoofdcomputer waar iedereen op aangesloten is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.1K

Antwoorden (3)

Het is geen computer. Meer een centraal knooppunt.
Dat heet Amsterdam Internet Exchange.
Zie:
AWM
13 jaar geleden
dat is niet gezegd, over het algemeen zijn het landverbindingen die via Amstrdam worden verzonden. Maar ook particulieren en zeker bedrijven kunnen een directe uplink/downlink hebben met een satelliet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Nee, dat komt bijna niet voor in Nederland.
Nee.
Internet is een IP-Netwerk waar iedereen met iedereen is verbonden.

Jij bent verbonden via jou provider, jou provider is verbonden met de andere providers in de wereld.
Afhankelijk van hoe de bekabeling/routing is gelegd/ingesteld legt de communicatie tussen jou PC en de server van de website die je bezoekt een bepaalde weg af die bestaat uit knooppunten.
Internet is een Netwerk, er kunnen delen uitvallen waarbij de andere delen geen effect daarvan ondervinden. Er is geen hoofd computer in die zin.