Als je email bij "Verzonden items" staat, is het dan 100% zeker verzonden?

Ik heb gisteren een sollicitatiemail gestuurd naar een bedrijf. Toen ik vandaag op mijn gsm keek stond dit bericht bij "Verwijderde items" ipv verzonden items.

Daarna had ik geklikt op "Mail herstellen" en daarna stond hij weer bij "Verzonden Items". Ik moet de verzonden mail dus per ongeluk verwijdert hebben. Bij datum staat ook gisteravond 22:45u bij de verzonden mail.

Is deze mail nu 100% zeker verstuurd? Ik wil hun inbox niet spammen door de mail nog eens te versturen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het e-mailprotocol werkt zo dat een item pas op verzonden gezet wordt als er bevestiging komt van de mailserver dat de mail verzonden is. Je hebt dus bijna 100% zekerheid dat een mail verstuurd is. Waarom "bijna" en niet helemaal? Omdat er theoretisch een fout zou kunnen zitten in je e-mailclient -- een fout ind e programmacode waardoor je mailprogramma een item in Verzonden Items zet nog voordat er een bevestiging is ontvangen.
In de praktijk lijkt me zo'n fout uiterst onwaarschijnlijk. Iets anders is of de ontvangende partij jouw "Sent Items" als bewijs wil accepteren. Dat het verzonden is wil nog niet per se zeggen dat het ook ontvangen is. Daarom kun je je mail zo instellen dat je een ontvangst- EN een leesbevestiging krijgt. De ontvanger moet dan wel akkoord gaan met het versturen van deze informatie. Kort en goed: als je mail in Verzonden Items staat (of heeft gestaan) kun je erop vertrouwen dat het verstuurd is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe dit werkt is middels transactiecontrole. Transactiecontrole houdt in dat als niet alle stoppen van een proces succesvol worden doorlopen de overige stappen worden teruggedraaid. Zoals je bij een koffieautomaat al je geld terugkrijgt als je 5 cent tekort komt.

Antwoorden (1)

Ja, als het niet wordt verzonden krijg je een automatisch bericht waarin staat dat je mail niet is verzonden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat bedoel je met een bericht? Dat is in de context van een mailprogramma nogal verwarrend. Je krijgt in elk geval geen bericht per e-mail, want je mail is immers niet verzonden. Afhankelijk van je e-mailclient kan het programma een melding geven dat het verzenden mislukt is. Maar dat is zeker niet in alle situaties het geval. Dit is niet de garantie waarom de vragensteller vraagt.