Kan iemand hetzelfde externe IP adres als mij hebben?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
Antoni
6 jaar geleden
Niet op hetzelfde tijdstip, wel na elkaar in de tijd.

Antwoorden (1)

Nee, het externe IP is uniek in de hele wereld. Er zijn 3 blokken klasse-c adressen volgens de RFC1918 die privé zijn en wel hetzelfde zijn in ieder huis. Velen gebruiken bijvoorbeeld in de range 192.168.0.0/16 of 172.16.0.0/20 of 10.0.0.0/24 hetzelfde adres, en dat kan ook binnenshuis want de router vertaalt dat naar het unieke externe adres. Met dubbele adressen op internet zouden de routers in spagaat gaan als de pakketjes naar deze adressen zouden moeten worden verstuurd, en dat kan onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het antwoord van RoqueTrader klopt grotendeels.
Een ander kan wel hetzelfde IP-nummer gebruiken als: - De ISP tijdelijke IP-nummers uitgeeft op basis van DHCP. Hierdoor kan iemand hetzelfde IP-nummer hebben gehad, echter nooit tegelijk. - De ISP carrier-grade NAT toepast omdat er IPv4 schaarste is (zoals Ziggo). Zie ook:
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT Mvg Mark