Wanneer mag je een stichting noemen?

Hallo,

Ik heb een website gemaakt, en daar wil ik graag een soort van organisatie/stichting noemen. Maar vanaf wanneer mag dat? Of moet je je dan aanmelden ergens?
Het is een 'hoofd website' waar allemaal 'sub-websites' onder vallen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
1.1K
Erna55
6 jaar geleden
Je mag je eigen organisatie een stichting noemen wanneer je bij de notaris een stichtingsakte getekend hebt.
ronron1212
6 jaar geleden
Daarnaast ook een bestuur hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een stichting is non-profit en worden vaak om bepaalde redenen opgericht. De vraag is of het voor jouw onderneming nodig is om een sichting te zijn. Daar komt ook eea bij kijken. Je bent tenslotte ook pas een bedrijf als je ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel.
Mocht je website geen winstoogmerk hebben, dan zou je wellicht de term non-profit organisatie kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb de vraag op een andere manier begrepen dan de beantwoorders hierboven, volgens mij. Is je vraag wanneer je de naam van een bestaande stichting mag vermelden op bijvoorbeeld je website?
(Zo interpreteer ik de vraag) Of is je vraag wanneer je iets dat jij hebt opgericht stichting mag noemen?

Antwoorden (1)

Op deze website http://www.ondernemersplein.nl/artikel/de-stichting/ vind je onder meer deze informatie:

"De stichting

Een sociaal of ideëel doel met uw vermogen realiseren?

Wilt u een bepaald maatschappelijk, sociaal of ideëel doel realiseren, zoals natuurbehoud, hulp aan andere mensen of de verspreiding van cultuur? En heeft u hiervoor een vermogen beschikbaar? Dan kunt u kiezen voor de stichting als rechtsvorm.

Hoe richt u een stichting op?

U richt een stichting op met een akte van de notaris. Hierin verklaart u dat u de stichting in het leven roept en bepaalt u de statuten. U kunt een stichting alleen oprichten (ook via uw testament) of samen met anderen. Ook een rechtspersoon (zoals een bv) kan een stichting oprichten. In de statuten staan onder meer:
• de naam van de stichting, met het woord ‘stichting’ als deel van de naam;
• het doel van de stichting;
• hoe bestuurders benoemd en ontslagen worden;
• de vestigingsplaats van de stichting;
• hoe besluitvorming plaatsvindt binnen de stichting;
• waar het geld naartoe gaat als de stichting wordt opgeheven.

Meestal staan er ook regels over de organisatie in de statuten. Als u de statuten wilt wijzigen, dan heeft u ook een akte van de notaris nodig. U moet uw stichting inschrijven in het Handelsregister van de KvK.

Organisatie stichting

Een stichting heeft een bestuur, maar geen leden. Een stichting kan een onderneming hebben. U moet de winst van de onderneming besteden aan het doel. De bestuurders van een stichting kunnen ook in loondienst zijn van de stichting. Dit komt niet vaak voor. Meestal krijgen de bestuurders alleen een vergoeding voor gemaakte onkosten. Bij een stichting die de ANBI (Algemeen Nut Beoogende Instelling) status heeft, kan een bestuurder geen loondienstverband met de ANBI hebben. Dat is niet toegestaan. Een stichting kan personeel in dienst nemen.

Aansprakelijkheid van bestuurders

Een stichting is een rechtspersoon. Dit betekent dat de bestuurders in principe niet aansprakelijk zijn voor de schulden. Er zijn wel uitzonderingen op deze regel. Bestuurders zijn bijvoorbeeld wel aansprakelijk bij wanbestuur, of als de stichting niet is ingeschreven in het Handelsregister."

Het is naar mijn idee maar de vraag of voor jouw doel het oprichten van een stichting nodig is.