Wat als je een filmpje/foto gebruikt die als copyright-free op internet staat en toch een copyright-claim krijgt?

Stel je gebruikt een filmpje/foto die je van een website haalt waar wordt aangegeven dat er geen copyrights op zitten (cc0), maar er wel copyrights op blijken te zitten en je daarvoor een boete krijgt. Wie is dan verantwoordelijk? De gene die de foto gebruikt of de website waar op stond dat ie copyright-free was?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Diegene kan wel zoveel zeggen. Je kunt zelfs een 1-2'tje opzetten: de ene maakt zo'n site, en de 2e gebruikt materiaal waar 'ie de rechten niet voor betaalt, onder het motto: er stond bij dat het vrij van rechten was.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraag was dan ook, wie is er in dat geval aansprakelijk? De gene die de site maakt en zegt dat iets copyright free is of de gene die de foto/video gebruikt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de authentieke auteur er bij zet dat het vrij van rechten is, dan kun je dat aantonen. Dan kun je probleemloos bezwaar maken tegen de boete. Mits de vrije 'licentie' door de echte maker zo is bepaald.

Antwoorden (1)

Als de wettelijke auteursrechthouder de materialen publiceert met de bedoeling dit auteursrechtvrij is dan moet hij/zij zich daar natuurlijk wel aan houden. Mochten de materialen van een derde afkomstig zijn die niet over de rechten bezitten dan kan het voorkomen dat de auteursrechterhouder wel in opstand komt, in dat geval is er wel sprake van inbreuk op de auteursrechten en kan je inderdaad een melding krijgen.