Is het Incognitovenster van Chrome werkelijk incognito?

Als ik bijvoorbeeld op mijn werk via het incognito-venster vacaturesites bekijk om te voorkomen dat mijn werkgever daar achter komt, kan ik er dan van uit gaan dat dat (ook voor de systeembeheerder) daadwerklijk niet zichtbaar is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
5.4K
Ritsuka
6 jaar geleden
op het werk kunnen ze (als ze willen) meer van je traceren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Even los van de nogal paranoïde veronderstelling hieronder dat het werk meekijkt naar je scherm (wat mogelijk is maar in de praktijk niet zo vaak zal gebeuren) kijken werkgevers wel degelijk naar de sites die worden bezocht. Maar als je een zoekmachine als duckduckgo gebruikt is voor anderen niet te zien waar jij naar zoekt. Als je vervolgens de resultaten via een proxy-site bekijkt is ook weer niet te zien waar je naar kijkt. Het jammere van gratis proxy-sites is dat sites niet altijd werken via die sites. NB:
Proxysites openen vaak pop-ups waar je niet om hebt gevraagd.
Zodra je plugins gaat gebruiken, bijvoorbeeld om video's te bekijken, kan het zin dat daarvan de geschiedenis wel blijft staan. En ja, als je werkgever een key-logger gebruikt, of meekijkt naar je scherm, dan is je privacy niet gewaarborgd. Je werkgever is dan wel laakbaar bezig. Het checken van bezochte url's wordt tegenwoordig wel gezien als een recht van de werkgever. Mocht je trouwens je telefoon gebruiken, gebruik dan ook niet de wifi van kantoor, maar je eigen abonnement. Anders ben je nog geen steek verder!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@sandokan: de vraag van JanJ2002 bevat geen veronderstelling, en dus ook geen paranoide veronderstelling. Duckduckgo: ben ik helemaal voor, maar Google heet ook https. Voor zoeken op kantoor goed genoeg. En sowieso moet je alsnog zorgen dat het niet in de geschiedenis komt. Goed om telefoon via WiFi nog even te noemen. Maar behalve eigen abonnement gebruiken kun je ook TOR op die telefoon zetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb het niet over een veronderstelling van JanJ2002; ik heb het over een bericht "hieronder". Google heeft ook https, maar slaat wel allerlei gegevens op, zoals IP-adres. Daar heb je niet direct last van, maar je privacy is beter gewaarborgd met DDG. Overigens zouden zowel gebruik van proxy als TOR wel tot argwaan kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Chrome zegt het al zodra je de incognitomodus start: ''Je bent echter niet onzichtbaar. Als je incognito bent, wordt je browsegeschiedenis niet verborgen voor je werkgever, je internetprovider of de websites die je bezoekt.''

Het beste antwoord

In cognito mode zoals bij Chrome is zoiets als met een bivakmuts voor een etalage van een pornowinkel staan te gluren, iedereen kan in potentie zien dat iemand gluurt, maar niemand weet wie totdat door deductie erachter gekomen wordt waar die bivakmuts woont en zo achter het ware ID komt. Gelukkig wordt bij bonafide bedrijven doorgaans het netwerkverkeer niet geïnspecteerd zolang er geen sterke verdenking bestaat om dit te doen, maar ik zou er appeltaart om verwedden dat het gebeurt zonder verdenking. Middelen zoals VNC om mee te kijken zijn een te grote inbreuk op de privacy van de medewerker dat wanneer zoiets uit zou komen dat de grote baas op deze manier de boel in de gaten houdt niemand meer bereid is om op die condities de computer nog aan te raken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij veel bedrijven wordt het netwerkverkeer standaard gecontroleerd; ik zou niet willen zeggen dat die bedrijven niet bonafide zijn. Vaak gaat het dan om een algemene check om te zien of er bijvoorbeeld geen ongewenste content wordt bezocht. Dat kan uiteindelijk leiden tot een verdenking tegen een persoon. Op mijn werk was bv een filter op pornografisch materiaal geïnstalleerd, waardoor een aantal collega's tegen de lamp is gelopen (wat in een geval ook tot ontslag heeft geleid). Overigens werd er daar ook veel gekeken naar vacaturesites, maar dat was geen enkel probleem. In andere bedrijven en in een andere context zou dat natuurlijk wel tot problemen kunnen leiden.

Andere antwoorden (2)

daar kun je niet vanuit gaan. Het internet verkeer op je werk loopt via de servers van je werk en daar kunnen zij dus (in theorie) zien wat jij op internet doet.
Het enige wat het doet is de sporen op je eigen computer na afloop wissen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ JVerschuur Je slaat de spijker op z'n kop...
Routers en servers hebben hun eigen Log boeken en een gefiltreerde zoek opdracht brengt alle zaak-ongerelateerde URLs naar voren en van welke computer ze komen. Er is geen verdediging of excuse dat het niet zo is..
Je werk kan ook (zonder dat je dat weet) je scherm in de gaten houden. Ze zien dan exact wat je doet. Als je dit soort dingen wil doen, raad ik je aan dit thuis te doen of eventueel op je telefoon.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zou een niet zo frisse zaak zijn, bovendien als dat ooit zou uitkomen z'n zaak wel op de fles kan doen want niemand is bereid om onder die condities te werken...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ RogueTrader
Wat een mentaliteit...
Wat zijn volgens jou die condities waaronder niemand zou willen werken? Eigenlijk wat presteren voor het loon of salaris
wat je betaald wordt.?
Of is het idee zo weinig mogelijk doen tijdens werktijd en je eigen prive belangen bevorderen?. Betaal jij voor de computers en servers ? De werkgever heeft het volle recht om te verwachten dat hun tijd niet verkwist wordt met prive belangen. Laten we de zaken even omkeren:
Jij doet een renovatie van je huis ,maar de aannemer besteedt tussendoor een hoop tijd
aan zijn eigen dingen, maar blijft wel de uren schrijven op jouw rekening..
Ik zou wel je reactie willen zien.. Wat jij en veel menen nodig hebben is een
heel sterke "attitude adjustment " Niemand is jou een baan schuldig....