Kan ik zomaar een video uploaden op YouTube met muziek?

Ik heb een video van een show van onze school waarin allerlei fragmenten van (moderne) liedjes voorkomen. Ik houd deze video 'verborgen', zowat 150 mensen zullen ze kunnen zien en wil geen winst maken op de video. Ik zet in de beschrijving ook de titels en artiesten van de gebruikte liedjes (een 100-tal). Kan ik de video uploaden zonder dat die verwijderd wordt door YouTube?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Internet
1.2K
TurfGraver
7 jaar geleden
Als de fragmenten kort genoeg zijn zal het niet verwijderd worden. Legaal is het niet als u de auteursrechten niet bezit en geen toestemming heeft.

Antwoorden (1)

Aangezien je er geen geld aan wilt/gaat verdienen mag dit,MAAR altijd in de uitleg zowel de artiest als het liedje vermelden EN de copyright tekst dat je dit niet gebruikt om geld te verdienen, maar voor andere doeleinde.

Je gaat zowieso een melding krijgen dat je een audio bestand in je filmpje hebt en dan moet je het erkennen zodat dat gedeelte niet op mute gaat gezet worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Het MAG niet maar niemand zal er problemen mee hebben. :)
Copyright is op verspreiding los van of je er geld mee verdiend of de artiest (lied) vermeld.
Sterker nog, vermelding maakt het voor youtube makkelijker om te vinden dat je rechtmatig materiaal gebruikt hebt...
Leesvoer:
https://rsnijders.info/vakblog/2014/12/09/muziekrechten-youtube/
https://www.karelgeenen.nl/10/muziek-achter-youtube-let-heel-goed-op/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb er althans geen problemen mee. De artiesten verdienen er tevens geld aan omdat Youtube je opdraagt oftewel je video te muten of te verwijderen. Ze zetten dan gewoon een advertising op je video dus het gaat en kan wel.
TurfGraver
7 jaar geleden
Dat valt in die link te controleren.
Niet alle artiesten honoreren dan wel advertising....
Ik zeg ook niet dat je er in de problemen mee komt, maar om te zeggen dat het mag?