Moeten alle apparaten binnen mijn netwerk een statisch IP adres hebben?

Ik wil binnenkort, met componenten uit een computer die niet meer gebruikt word, een Minecraft server maken voor mij en een paar vrienden. Om er voor te zorgen dat andere spelers (die niet in mijn lokale netwerk zitten) met mijn server kunnen verbinden, moet ik de poort die de server gebruikt open zetten.

Maar voor dat ik dat ga doen, wil ik eerst een statisch IP adres toewijzen aan mijn server/pc. Anders moet ik om de zo veel tijd de port-forwarding instellingen gaan wijzigen aangezien het IP adres dan dynamisch blijft en dus constant veranderd.

Mijn vraag hier over is: Als ik een statisch IP adres toewijs aan mijn server/pc, moet ik dan alle andere apparaten in mijn netwerk ook een statisch IP adres toewijzen? Krijg ik anders geen conflicten met de DHCP server van mijn router? En als ik een statisch IP adres toewijs, binnen welk bereik moet het laatste getal van het IP adres dan liggen?

Ik hoop dat iemand mijn vraag/vragen kan beantwoorden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Internet
2.8K

Het beste antwoord

Nee, hoor je hoeft je andere apparaten geen statisch adres te geven. Zo laat ik bijvoorbeeld mijn DHCP-server adressen uitdelen van 192.168.1.20 tot 192.168.1.40 en geef ik mijn NAS een statisch adres 192.168.1.50. Dat valt dus gewoon buiten de range. (Ik weet niet eens of dat nodig is: toen ik mijn NAS nog een statisch adres gaf binnen die range, leek de router intelligent genoeg om andere apparaten niet DAT adres te geven).

Als je je server een adres geeft buiten de DHCP range, maar wel binnen de range van toegestane privéadressen, dus 192.1.1.x en 10.0.0.x (o.a.) is er geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor je snelle reactie!
Ik had nog een klein vraagje over de DHCP-server.. Ik heb een Ziggo Ubee modem thuis, en als ik daar bij de DHCP instellingen kijk, zie ik nergens een 'range' o.i.d. staan? Ik zie een start-adres, lease tijd en aantal CPEs. Zijn die CPEs dan het aantal verschillende IP adressen dat de DHCP server uitdeelt na het startadres?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat klopt. Het aantal CPEs is het aantal apparaten. (Dat moet je niet te letterlijk nemen, want 1 apparaat kan bv zowel draadloos en bedraad verbinding maken en dus ook meerdere IP-adressen krijgen). Maar het aantal CPEs is dus gewoon het aantal IP-adressen dat wordt uitgedeeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ga er zo wel aan uit komen. Hartelijk bedankt voor je hulp!

Andere antwoorden (2)

Nee, alleen de minecraft server heeft een statisch IP nodig, omdat zoals je zelf al zegt de portforwarding niet telkens wilt veranderen.
Sommige routers werken met een DHCP pool waarbuiten je dan een statisch IP moet kiezen zodat je geen conflict krijgt.
Echter de meeste routers die op dit moment verkrijgbaar zijn werken gewoon met een statische toewijzing op basis van MAC adres ín de pool van dynamisch verkrijgbare adressen.
Fritzbox pakt het probleem het handigst aan. Je server krijgt een IP adres van de Frtizbox, hierop kun je klikken en dan aanvinken dat het apparaat altijd hetzelfde IP uitgedeeld krijgt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de verduidelijking. Zo kan ik weer verder!
Via DHCP krijgen alle apparaten in jouw netwerk automatisch een IP adres. Via DHCP reserveringen kun je altijd een vast IP adres aan een apparaat laten toekennen zonder dat je dit IP adres in het apparaat zelf hoeft te programmeren.

Dit doe je allemaal binnen je Router, maar de exacte plek hangt van het merk en type af. Simpelweg google gebruikten, "Router merk + Router type + Fixed DHCP". Daar zal vast een bruikbare handleiding uitkomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn advies is om je DHCP pool te verkleinen naar ongeveer 50 adressen, en je Fixed-DHCP adressen buiten deze scope te houden.