Waarom bit.ly op twitter?

Ik krijg op twitter een bericht van goeievraag.nl
Goeie Vraag GoeieVraag
Welkom bij GoeieVraag.nl! Claim je account op http://bit.ly/dypwKS
Waarom niet gewoon goeievraag.nl?
Bovendien is de url niet geldig, ik kom wel op goeievraag maar er staat dit: Helaas, je lijkt deze pagina te hebben bereikt via een oude of ongeldige URL. Ga door naar je instellingen.
Ik had me al geregistreerd op goeievraag.nl daarstraks.
is dat het probleem?

Toegevoegd na 50 seconden:
bij heel veel url's staat bit.ly ipv de echte url

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
2K

Antwoorden (5)

Dat is omdat het veel korter is dan een hele URL.
Kijk maar eens:
http://bit.ly/dypwKS
http://www.goeievraag.nl

Daar scheelt het al een beetje, er zijn URL's waar dit heel veel tekens scheelt. Vergeet niet dat je maar 140 tekens hebt voor je twitter-berichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een URL-verkorter. Die wordt gebruikt om de tweets zo kort mogelijk te houden. Zo kun je een hele lange link verkleinen tot een korte.
Probeer maar:
AWM
13 jaar geleden
Twitter maakt gebruik van een URL verkorter (in dit geval dus bit.ly) om de URL's in de tweets zo kort mogelijk te houden. Als ze geen URL verkorter zouden gebruik dan zou er met het intypen van URL waarschijnlijk al de helft of de hele tweet gevuld zijn, waardoor er geen ruimte meer overblijft voor tekst. Twitter accepteert per tweet namelijk maximaal 140 tekens. Waarom bit.ly? Misschien is dat simpelweg de beste URL verkorter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een account hebt bij bit.ly kun je ook gemakkelijk nagaan hoeveel keer er op deze link geklikt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel meer URL-verkorters. Zo is onlangs Google ook met een eigen URL-verkorter gekomen: goo.gl
Blijkbaar gebruikt Twitter standaard bit.ly

In de DMOZ-link staan nog een heleboel andere URL-verkorters. En dan staat de nieuwe dienst van Google er nog niet eens bij.