Hoe kan een provider je internetsnelheid verhogen als je een duurder abonnement neemt?

Bijvoorbeeld van 20mb p/s naar 100mb p/s.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Internet
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, gaat meestal samen...!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe bedoel je?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.ziggo.nl/internet/vergelijken/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heeft dat niet te maken met je router?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met je modem eigenlijk. Tegenwoordig zit er in modems ook een router ingebouwd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@freekfluweel Als ik een auto koop en deze kan 150 km/u rijden en ik wil dat mijn auto 220 km/u kan rijden, zal er heel wat moeten gebeuren (wellicht vervangen motor). Bij het verhogen van internetsnelheid is dit met een klik op de knop gebeurt. Dat is waar de vrager het over heeft (gok ik).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar wat veranderd er dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zeg ik toch? Een instelling in je modem. Het aantal kanalen waarop je ontvangt wordt verlaagd. Zie een zwembad voor je met 10 slangen die naar het zwembad lopen, betaal je minder aan het waterbedrijf, dan sluit deze 5 slangen af.

Antwoorden (1)

Dat doen ze niet. Ze doen het andersom. De infrastructuur naar jouw huis inclusief jouw modem kunnen wellicht 108 Mbit/s aan een wijk verder 103 Mbit/s ,wellicht ergens een huishouden 112 Mb/s. Dat is een lastig getal. Dus wat doen providers? Mooie getallen vinden en afknijpen. Het laagste mooie getal is 100Mb/s. Dus dat wordt het duurste abonnement. Veel mensen zullen ook wel een goedkoper abonnement willen en concurrenten zullen ook goedkopere/langzamere abo's hebben dus verzinnen ze nog twee snelheden 50 en 20 Mb/s bijvoorbeeld. Jij neemt 50 Mb/s. De provider stelt jouw modem dat deze nooit meer dan 50Mb/s haalt.

Ze verhogen dus nooit ze knijpen meer of minder de snelheid af.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zo werkt het ongeveer bij kabel en glas. Bij ADSL werkt het verkoop/marketingtechnisch wat anders. Daar nemen ze de hoogste mogelijke theoretischewaarde bijvoorbeeld als ze weten dat het technisch mogelijk is ~22Mb/s te halen maar iedereen haalt praktisch 12-19 Mb/s verkopen ze je TOT 20Mb/s met als disclaimer dat dat vaak niet gehaald wordt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh en wellicht bedoel je dat meer. Vroeger kon kabelinternet maar tot 20Mbit/s en nu tot wel 200Mb/s met allerlei tussenstappen. Dat komt door verbeterde technieken en andere protocollen. Euro-DOCSIS

https://nl.wikipedia.org/wiki/Data_Over_Cable_Service_Interface_Specification#Versies

Ook heb je dan steeds een nieuwer modem nodig om de snellere abonnementen te kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe knijpen ze dat dan af?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe dat exact in zijn werk gaat weet ik niet, maar ik gok zoiets: Maximaal kan je (zeg) op 1000 kanalen tegelijk downloaden. 0,2Mb/s per kanaal. In het modem gooit de provider dan 0 of 500 of 800 kanalen dicht. Met een nieuwe DOCSIS kan je dan wellicht 0,3 Mb/s per kanaal gaan halen, maar pas met een firmware update van het modem of een nieuw modem. (totaal verzonnen, maar zoiets moet je aan denken). In het echt gaat het om andere frequentie banden en hogere QAM-modulering. Ik weet niet of er iemand is op GV die dat technisch goed duidelijk kan maken. https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS#Throughput_2