Is een upload snelheid van 90kb/s normaal?

Mijn broer heeft net een nieuw internet abonnement afgesloten. Tele2 light ADSL.

Hij bereikt een download snelheid van ongeveer 20mb/s en een upload snelheid van 90kb/s.

Die 90kb is dat normaal? Hij denkt dat het erg laag is en ik heb daar geen verstand van.

Wat is eigenlijkeen normale uploadsnelheid? Ik kan daar geen duidelijkheid over vinden. En dan bedoel ik bij een ADSL abonnement geen glasvezel of kabel (als dit laatste nog bestaat)

Die 20mb/s is wel normaal is zelfs hoger dan wat Tele2 zegt aan te kunnen bieden.

8 jaar geleden
in: Internet
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij 20 Mb/s down hoort normailter 2 Mb/s down. 20Mbits is precies wat je hoort te krijgen. Maar de up is veel te laag. Maar bij ADSL wordt vaak weinig gegarandeerd. Gebruikt hij speedtest.net om te meten? Kabel bestaat nog steeds en is naar mijn mening betrouwbaarder en een pak sneller. Heb zelf 200 down 20 up. En ik haal zelfs iets meer dan dat.
Ritsuka
8 jaar geleden
ik heb 30 Mb/s down en 30 Mb/s up volgens Speedtest, met het goedkoopste abonnement van KPN.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Hij heeft speedtest.nl gebruikt niet .net
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Hij heeft nu de test gedaan bij .net
Die zegt: 13.08 mbps down en 0.86 mbps up.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.tele2.nl/lightbox/internet-specs/
Dat is "normaal" bij ADSL, hij betaalt voor 20/2 en Ontvangt 15/1`(ongeveer). Glasvezel of kabel zal in bijna alle gevallen sneller zijn. Wellicht dat VDSL2 via KPN een verbetering zou geven, maar ook dan zou hij moeten switchen. @Ritsuka
"ik heb 30 Mb/s down en 30 Mb/s up volgens Speedtest, met het goedkoopste abonnement van KPN." Dat is een glasvezelverbinding op de langzaamste stand waar 200/200 goed mogelijk is en er zelfs al 500/500 abonnementen zijn, dat is met geen mogelijkheid te vergelijken met een ADSL-verbinding die met moeite 20/2 haalt en dan moet alles meezitten (afstand tot verdeelhuisje).
http://tweakers.net/nieuws/79191/kpn-verhoogt-snelheden-glasvezelpakketten.html Veel mensen hebben geen mogelijkheid tot glasvezel, en het is ook niet het goedkoopste abonnement. 32,50/maand (als je -5 euro 20/2 neemt)
https://bestellen.kpn.com/pakket/basis/internet/
Hier voor een test om te kijken wat je mogelijkheden zijn:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search?utf8=%E2%9C%93&address=2402HN+388&commit=Zoek Check vooral deze en geef Technologie
Internet Snelheid
ADSL2+ 12 Mbit/s
VDSL2* 50 Mbit/s
Bonding* -

Antwoorden (2)

Er zijn veel slechte ervaringen met internet van Tele2. Voor dat abonnement lijkt 90kb/s erg laag. (dat is wat mij logisch lijkt, ik spreek niet uit ervaring)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, 90kbit/s up is niet normaal. Kijk echter goed of je niet 90 kByte/s (grote B) meet, dat zou dan 90x8=720kbit/s zijn (wat al logischer lijkt).

Het abonnement(20/2) bij ADSL zou 20Mbit/s down en 2Mbit/s maximaal kunnen geven, echter ADSL staat erom bekend dat zelden te halen, je in de reacties aangegeven 13/1 is al wat realistischer en acceptabeler.

Als je broer sneller wil. Zou hij kunnen kijken naar 50/5 (Dan gaat hij OF over op VDSL2 of op glasvezel), maar dan moet dat wel beschikbaar zijn op zijn postcode. Die check kan hij doen op Tele (want daar zal hij wel voor een jaar aan vastzitten, maar switchen naar een hoger abonnement kan). Overigens als hij naar VDSL2 overstapt dan is ook daar altijd de vraag of dat de gewenste snelheid haalt.

Bij overstap naar glasvezel heb je dat probleem niet of amper.

Bij een overstap (zeg na een jaar) naar kabel is dat probleem ook veel kleiner.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als ik de postcodecheck doe bij Tele2 krijg ik al automatisch een "tot 13Mb/s abonnement voorgeschoteld en geen 20Mb/s. Dat omdat dan al bekend is dat er op mijn adres niet sneller gehaald kan worden met ADSL.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Glasvezel kan bij hem niet. Hebben ze nog niet aangelegd. Ik heb wel glasvezel en ik merk het verschil. Ik kan tegenwoordig downloaden en tegelijkertijd kan mijn man gewoon gamen zonder lag. Dat kon in Amersfoort echt niet. Mijn broer kan kiezen tussen light 13mb/s of basic 45mb/s
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als hij dan ontevreden is over zijn huidige snelheid zou 45 mb/s een verbetering kunnen zijn. Maar verwacht ook dan geen exact 50/5 of 45/4. Dan gaat hij dus van ADSL naar VDSL2. Heel technisch verhaal, maar een verbetering zou het al snel moeten geven. Glasvezel (of kabel op hoge snelheid) is idd een uitkomst als je met meerdere mensen intensief internet (downloaden en gamen).