is het ilegaal om bijvoorbeeld het domein apple.fr te kopen?

Hallo,
je hoort weleens dat een bedrijf voor veel geld een domein moet kopen.
stel ik koop apple.fr is dat illegaal?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Internet
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zou dat illegaal zijn? Als het domein vrij is en jij wilt dat domein gebruiken voor je eigen gebruik, is er niemand die jou dat kan verbieden. Dat Apple jou daar misschien om zal benijden en het domein over zal willen kopen, is natuurlijk een logische gedachte. Niemand kan bewijzen dat jij met het oogmerk om Apple de loef af te steken dit domein hebt aangekocht, omdat apple ook gewoon een normaal Engels woord is. Het wordt misschien lastiger als je francoishollande.fr gaat kopen, dan lijkt de opzet me wel iets duidelijker. Of je moet zwaar fan zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Apple.fr is al verkocht. Waarschijnlijk ben je tien jaar te laat met je idee.
capthavoc
8 jaar geleden
Een gerennomeerd bedrijf dat wereldwijd opereert koopt meestal zonder er verder iets mee te doen alle beschikbare domein namen op
als dat al zou lukken krijg je waarschijnlijk een hele leger advokaten op je nek Niet eens zozeer op de domein naam maar dat je
apple als logo gebruikt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@capthavoc, domein wil nog niet zeggen dat logo wordt gebruikt.
Ook merknaam is in dit geval zoals kornikov aan aangeeft niet aannemelijk te maken, apple is een gewoon woord.

Antwoorden (1)

Illegaal is het absoluut niet!
Dit zijn praktijken uit de begintijd van het internet uit de tijd dat er nog weinig jurisprudentie hier omtrent was. Tegenwoordig is het zo dat een rechter kijkt naar de belangen die er spelen. Het belang van Apple in deze domeinnaam is vele male groter dan jouw belang, tenzij jij een hele grote appelkweker bent in Frankrijk. Je zal door die rechter verplicht worden de naam af te staan aan Apple, tegen een redelijke vergoeding.