Bij slechte ADSL-verbinding; moet KPN dan een kabel vervangen?

Bij het bedrijf waar ik werk hebben wij een aantal telefoonlijnen tot onze beschikking. De kabel die wordt gebruikt voor het internet is van een slechte kwaliteit. We zijn al een keer van 8 mbit naar 6 mbit gegaan om een stabielere verbinding te krijgen, want we zouden te ver van de wijkcentrale af zijn. Nog steeds hebben we een slechte verbinding, vooral als het regent.
Nu wil onze telecomprovider nogmaals de verbinding downgraden naar 4 mbit, wat niet wenselijk is, aangezien we met 20 man in het bedrijf en een aantal mensen moeten ook nog wel eens thuis werken via VPN.

Is KPN (of onze telecomprovider) verplicht om een nieuwe kabel aan te leggen?
Wat voor oplossingen zijn mogelijk?
En als er geen kabel (van bijv. Ziggo) ligt, zal Ziggo dan een kabel moeten aanleggen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mvg,
Tachyon

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.9K

Het beste antwoord

Het grote probleem met ADSL providers is dat ze je aansluiting verkopen met een snelheid TOT...Mb, je hebt nooit de garantie dat je de maximale snelheid ook haalt. De afstand tot de wijkcentrale (DSLAM) is bepalen zo ook de kwaliteit van de koperlijn. De wordt door diversen factoren beïnvloed met name (grond)water en lengte. Deze kwaliteit is vaak niet bekend bij de provider omdat het oorspronkelijk voor telefonie wordt gebruikt en dan prima voldoet. Als je snelheid achterblijft bij je verwachting zul je de provider nooit kunnen verplichten de kabel te vervangen. Als je verbinding helemaal wegvalt is het een ander verhaal, OF ze gaan het slechte stuk repareren OF je mag kosteloos opzeggen. Elke ADSL-provider zal zich daarmee beroepen op de AV waar een art. in staat bertreffende 'overmacht'.

Een kabelaansluiting zal je zelf moeten betalen, als er heel belangstelling op jouw postcode hier voor is vallen de kosten best mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

kpn kan zeker een lijn test uitvoeren

Zeker als je zegt dat regen de verbinding erg stoort
Maar probleem blijft de afstand naar de wijkcentrale
maar als je eerst 8 mb haalde zou er toch zeker wel verbetering mogelijk zijn.

Probleem is denk dat ze pas gaan graven ed als er helemaal geen verbinding is.

Je zou eens bij je buren in de omgeving kunnen vragen hoe hun verbinding is.

uit je verhaal lijkt het alsof je op een bedrijven terrein zit
als meerdere collega bedrijven ook last hebben van hetzelfde probleem kun je wellicht gezamelijk de kpn aanspreken.

Of zoals je zegt ziggo aanspreken of ze een kabel willen leggen in de buurt ik vermoed dat je dan wel zelf een gedeelte van de kosten etc moet betalen zeker als meerder bedrijven willen meewerken kun je de kosten drukken.
zeker als je daar meerdere (zakelijke abbo) aan kunt koppelen
capthavoc
14 jaar geleden
Volgens mij zijn ze niet verplicht de kabel te vervangen. Indien je een echt goede en synchrone verbinding nodig hebt, zul je een business glasverbinding nodig hebben. Hiermee heb je dezelfde upload als downloadsnelheid, maar daarvoor betaal je wel de hoofdprijs.

Op ons bedrijven terrein zijn we ook al jaren bezig een betere verbinding te krijgen. Glasvezel met 2x2Mb synchroon hebben we, maar voor de 'losse' internetverbiniding krijgen we max 4Mb, geleverd werd 2 MB en die werd na een week gedowngraded naar 1Mb (soms zelfs 512k.....). Is niet lollig.