Ik was met een bedrijf aan het chatten via hun site. Zij zagen welke browser ik gebruikte. Hoe kunnen zij dat zien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elke beheerder van elke website kan jouw exact identificeren. Althans, ze kunnen je onderscheiden van elke andere gebruiker. Exacte browserversie, flash-versie, resolutie, welke lettertypes je geinstalleerd hebt, etc. etc. Daarmee ben je eenduidig identificeerbaar tussen miljoenen anderen. Omdat ook je IP-adres meegestuurd wordt, en bijv. de politie letterlijk miljoenen (automatische) verzoeken per jaar indient bij de ISP's om te achterhalen bij welke mensen IP-adressen en andere gegevens horen, ben je totaal NIET anoniem op welke website dan ook.

Antwoorden (2)

Je browser stuurt dat gewoon mee wanneer een webserver daar om vraagt. En niet alleen het type van je browser, maar nog véél meer.
Kijk maar eens op deze site wat je browser allemaal zonder je medeweten over je te melden heeft: http://www.stayinvisible.com/

Toegevoegd na 12 minuten:
De browsers doen dat omdat het onderdeel is van het netwerk-protocol (= de taal waarmee computers via internet communiceren)
Het betreffende onderdeel heet "De useragent"

De user agent is het computerprogramma dat bij een netwerkfunctie of protocol hoort. In de context van e-mail bijvoorbeeld duidt 'useragent' het e-mailprogramma aan waarmee e-mail wordt opgehaald. In de context van webpagina's geeft useragent aan welke webbrowser wordt gebruikt.

De useragent van een browser kan worden getoond door een HTML-pagina met het volgende eenvoudig JavaScript in de browser te openen:

In webpagina's wordt de useragent soms gebruikt om de webpagina aan te passen aan de specificaties van de browser (browser sniffing). Dit om het probleem op te lossen dat browsers verschillend omgaan met de code van webpagina's (HTML, DHTML, Javascript, CSS)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord.
Als je een site bezoekt kan de software op de server waar de website op draait van alles zien van de gebruiker. Bijvoorbeeld je ip-adres, de beeldschermresolutie, of je wel of geen javascript aan hebt staan, etc. En ook welke browser je gebruikt. Zelfs het versienummer van je browser. Elke browser meldt zich zelf namelijk aan met een zogenaamde user-agent, een stukje tekst welke de browser identificeert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord.