Is telenet homespot gelijkwaardig aan je internetverbinding thuis wat veiligheid betreft?

Ik ga volgend jaar op kot maar heb geen internetverbinding op dat kot. Ik ben van plan om het hele jaar gewoon te surfen op de telenet homespot maar ik vraag mij af of dat nadelen heeft aangezien het toch wel voor langere tijd is. Het is vooral naar veiligheid toe dat ik mij zorgen maak.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
1.3K

Het beste antwoord

Nee, telenet homespot is net als alle openbare wifinetwerken (beveiligd of niet maakt echt niet uit!) erg onveilig omdat iedereen er op kan en dus ook jou netwerkverkeer kan onderscheppen.

Een veilige internetverbinding verloopt bij voorkeur niet draadloos. Moet het wel draadloos? Zorg dan dat het je eigen wifi-netwerk is dat beveiligd is met wpa2 én MAC-filtering zodat niet zomaar iedereen op dat netwerk kan en dus je netwerkverkeer onderscheppen.

Als je geen eigen wifi-netwerk kunt opzetten met een draadloze router maak dan een eigen wifi-netwerk mbv tethering. Zo verloopt je persoonlijke wifi-verbinding versleuteld naar je smartphone en vandaar via een persoonlijke 3G-verbinding naar je provider. Dus ook hier niemand die iets kan onderscheppen.

Is het écht niet mogelijk om bovenstaande opties te gebruiken? (bijvoorbeeld omdat tethering de enige optie is en je provider eruit ligt?) Dan kan je als laatste optie inderdaad iets als telenet homespot of een ander openbaar wifinetwerk gebruiken maar probeer dan gebruik te maken van een torbrowser. Zo verloopt het dataverkeer binnen dit openbare wifinetwerk al (extra) versleuteld. Besef echter wel dat je niet weet 'waar' de data er uiteindelijk onversleuteld 'uitkomt'. Wie weet 'ook' wel in een openbaar wifi-netwerk bij een andere tor-gebruiker.