Router/modem van upc en een router van sitecom hebben beide vaak signaalverlies. Wat kan daarvan het probleem zijn?

Hallo,

Op dit moment heb ik thuis twee routers: een modem met router van upc en aan router van sitecom. Het probleem was eerst dat de upc router na een kwartier verbinding er mee op hield. Dit gebeurt ook telkens weer nadat ik eerst disconnect en weer connect.

Nu heeft de sitecom ook een probleem. Die geeft om de vijftien a twintig minuten even geen signaal meer maar na 1 minuut is de verbinding weer hersteld. Maar als ik een game wil updaten begint de download met 2 MB/s en loopt dan in een rap tempo terug naar 0 b/s. De router geeft na disconnecten en connecten totaal geen signaal meer af. Hij doet het alleen als ik het apparaat een minuut of twee uitzet. Begin ik daarna weer met downloaden gebeurt het hele verhaal weer opnieuw.

Wat kan het probleem zijn? Ik verbind zelf altijd met de sitecom omdat de upc router te ver van de pc af staat. Ik heb dan altijd twee a drie van de vijf balkjes aan internet. Verder is de verbinding draadloos. Kan het zijn dat de twee routers elkaar verstoren of ligt het ergens anders aan?

Voorheen was namelijk de verbinding tijdens gamen en downloaden prima met af en toe iets mindere verbinding.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Twee draadloze netwerken kunnen elkaar inderdaad verstoren. Het kan dus ook prima zijn dat een netwerk van de buren (of zo) roet in het eten gooit, zeker als die toevallig hetzelfde merk/type router hebben als jij. Wat je bij veel routers kunt doen is een "kanaal" (channel) kiezen, d.w.z. dat hij op een net iets andere frequency band gaat staan communiceren. Je kunt dan alle beschikbare channels uitproberen en kijken welke het beste werkt. Hoe (en überhaupt OF :) ) je dat kunt doen hangt van het merk/type router af dat je gebruikt, maar dat staat in de handleiding van de router. Meestal moet je dan met je browser naar http:// gaan en dan krijg je een prachtig menu. Mogelijk heb je een login/password nodig; dit is vaak te vinden op een sticker op de router (en kun je, als je daar toch bent, vervangen door een zelfgekozen password). Succes! Toegevoegd na 1 minuut: Zoals de andere antwoorder al zei kun je inderdaad mogelijk ook de Wifi component van je andere router uitschakelen. Werkt dat wel dan lag het daaraan, werkt dat niet dan conflicteert er iets anders :)

Ja het zou heel goed kunnen dat die twee elkaar verstoren, ze zenden namelijk beide hetzelfde signaal uit. Je moet de router/modem van UPC naar bridge mode zetten zodat alleen je router van Sitecom een draadloos signaal uitzendt. Weet je niet hoe dit moet kan je de helpdesk van UPC even bellen want die kunnen dit ook voor je doen op afstand. Waar de verstoring precies vandaan komt is nog niet te zeggen, want het kan met meerdere factoren te maken hebben. Maar ik zou eerst dit even proberen, waarschijnlijk is je probleem dan al opgelost

Er zijn vele redenen dat je last kunt hebben van verstoring. Download op een Android apparaat maar eens WiFi Analyzer. Dan kun je zien op welke kanalen alle routers in de buurt uitzenden. Als jij jouw routers op een rustig kanaal zet, zal dat het signaal flink verbeteren. Iets anders dat je moet voorkomen is dat beide routers echte routers zijn. Dat wil zeggen dat ze beiden de baas over het netwerk willen zijn. In technische termen zeggen we dan dat beiden een DHCP server zijn. De DHCP server zorgt voor de toewijzing van IP adressen in het netwerk. Om dit te voorkomen zou je de Sitecom in Access Point modus moeten zetten. Dan wordt de Sitecom een slaaf van de UPC router en zal deze zich als een waardige onderdaan gedragen. Ik ga er overigens sowieso van uit dat je tussen beiden een netwerkkabel hebt getrokken. Gebruik je de Sitecom als bridge, dan is de afstand tussen beiden misschien ook gewoon te groot. Dit kun je opvangen door een extra bridge of range extender tussen beiden te plaatsen of alsnog een LAN kabel te trekken. Als alternatief op een LAN kabel, kun je ook een setje powerline adapters gebruiken. Let er wel op dat de maximale bandbreedte tussen powerline adapters wat beperkt is, maar dat merk je nauwelijks bij regulier internet gebruik.

Bronnen:
https://play.google.com/store/apps/details...

Zelf hebben wij thuis een jaar geleden ook flinke problemen gehad het internet. Wat bleek? In onze straat staat een kastje waar de verbinding binnen komt. Vanaf dit kastje lopen draden naar de huishoudens, deze voorziet ons van internet. Deze verbinding bleek niet al te sterk te zijn, (schade aan de draden etc). Na 100 telefoontjes met UPC kwamen zij met het idee dat het waarschijnlijk daaraan lag. Ze stuurde een monteur. Na 3 uur kwam deze nog even langs om ons thuis te vertellen dat het inderdaad een puinhoop was, maar het was opgelost. Sindsdien weinig tot geen problemen meer gehad. (Zoiets kan het ook zijn.)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100