Router/modem van upc en een router van sitecom hebben beide vaak signaalverlies. Wat kan daarvan het probleem zijn?

Hallo,

Op dit moment heb ik thuis twee routers: een modem met router van upc en aan router van sitecom. Het probleem was eerst dat de upc router na een kwartier verbinding er mee op hield. Dit gebeurt ook telkens weer nadat ik eerst disconnect en weer connect.

Nu heeft de sitecom ook een probleem. Die geeft om de vijftien a twintig minuten even geen signaal meer maar na 1 minuut is de verbinding weer hersteld. Maar als ik een game wil updaten begint de download met 2 MB/s en loopt dan in een rap tempo terug naar 0 b/s. De router geeft na disconnecten en connecten totaal geen signaal meer af. Hij doet het alleen als ik het apparaat een minuut of twee uitzet. Begin ik daarna weer met downloaden gebeurt het hele verhaal weer opnieuw.

Wat kan het probleem zijn? Ik verbind zelf altijd met de sitecom omdat de upc router te ver van de pc af staat. Ik heb dan altijd twee a drie van de vijf balkjes aan internet. Verder is de verbinding draadloos. Kan het zijn dat de twee routers elkaar verstoren of ligt het ergens anders aan?

Voorheen was namelijk de verbinding tijdens gamen en downloaden prima met af en toe iets mindere verbinding.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
1.2K

Het beste antwoord

Twee draadloze netwerken kunnen elkaar inderdaad verstoren. Het kan dus ook prima zijn dat een netwerk van de buren (of zo) roet in het eten gooit, zeker als die toevallig hetzelfde merk/type router hebben als jij. Wat je bij veel routers kunt doen is een "kanaal" (channel) kiezen, d.w.z. dat hij op een net iets andere frequency band gaat staan communiceren. Je kunt dan alle beschikbare channels uitproberen en kijken welke het beste werkt.

Hoe (en überhaupt OF :) ) je dat kunt doen hangt van het merk/type router af dat je gebruikt, maar dat staat in de handleiding van de router. Meestal moet je dan met je browser naar http:// gaan en dan krijg je een prachtig menu. Mogelijk heb je een login/password nodig; dit is vaak te vinden op een sticker op de router (en kun je, als je daar toch bent, vervangen door een zelfgekozen password).

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals de andere antwoorder al zei kun je inderdaad mogelijk ook de Wifi component van je andere router uitschakelen. Werkt dat wel dan lag het daaraan, werkt dat niet dan conflicteert er iets anders :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mocht je geen ervaring hebben met het inloggen op een router zou ik er zeker niet mee gaan klooien, lekker laten doen door UPC.
Ja antwoord klopt dat het kan komen door het signaal van de buren, maar er zijn nog veel meer factoren waar het aan kan liggen. Je inkomst signaal is slecht etc.
Maar ik zou toch echt eerst de modem van UPC laten bridgen, want je hebt er niets aan als ze allebei een draadloos signaal uitzenden, sterker nog het werkt elkaar alleen maar tegen. Ik denk dat het probleem dan ook is opgelost. Al is dat niet met zekerheid te zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens. Elke wifi die niet aan hoeft wil je ook niet aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
... en het is gewoon een goede eerste troubleshoot stap sowieso.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb beide routers op een ander kanaal gezet en het internet is aanzienlijk beter, betere verbinding en nauwelijks uitval.
Bedankt voor de hulp iedereen!

Andere antwoorden (3)

Ja het zou heel goed kunnen dat die twee elkaar verstoren, ze zenden namelijk beide hetzelfde signaal uit.
Je moet de router/modem van UPC naar bridge mode zetten zodat alleen je router van Sitecom een draadloos signaal uitzendt. Weet je niet hoe dit moet kan je de helpdesk van UPC even bellen want die kunnen dit ook voor je doen op afstand.
Waar de verstoring precies vandaan komt is nog niet te zeggen, want het kan met meerdere factoren te maken hebben. Maar ik zou eerst dit even proberen, waarschijnlijk is je probleem dan al opgelost
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn vele redenen dat je last kunt hebben van verstoring. Download op een Android apparaat maar eens WiFi Analyzer. Dan kun je zien op welke kanalen alle routers in de buurt uitzenden. Als jij jouw routers op een rustig kanaal zet, zal dat het signaal flink verbeteren.

Iets anders dat je moet voorkomen is dat beide routers echte routers zijn. Dat wil zeggen dat ze beiden de baas over het netwerk willen zijn. In technische termen zeggen we dan dat beiden een DHCP server zijn. De DHCP server zorgt voor de toewijzing van IP adressen in het netwerk. Om dit te voorkomen zou je de Sitecom in Access Point modus moeten zetten. Dan wordt de Sitecom een slaaf van de UPC router en zal deze zich als een waardige onderdaan gedragen.

Ik ga er overigens sowieso van uit dat je tussen beiden een netwerkkabel hebt getrokken. Gebruik je de Sitecom als bridge, dan is de afstand tussen beiden misschien ook gewoon te groot. Dit kun je opvangen door een extra bridge of range extender tussen beiden te plaatsen of alsnog een LAN kabel te trekken. Als alternatief op een LAN kabel, kun je ook een setje powerline adapters gebruiken. Let er wel op dat de maximale bandbreedte tussen powerline adapters wat beperkt is, maar dat merk je nauwelijks bij regulier internet gebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou je ooit de sitecom ooit als bridge laten gebruiken? Dit kan ook niet eens want het internet "begint" bij de modem. Als je dus eentje als bridge wilt gebruiken zou dat de UPC modem/router zijn. Is dat niet het geval dan zou je de Sitecom router er gewoon tussenuit kunnen nemen.
Maar ik neem aan dat TP een Sitecom router heeft om het signaal van zijn draadloos netwerk te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is ook niet heel logisch, maar we praten hier over een situatieschets die niet volledig is. Gezien de problemen die er zijn, omschrijf ik ook graag onlogische mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus het beste om de upc router op bridge mode te zetten en de sitecom gewoon op router mode?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En over dat DHCP server zijn, moet ik die bij de sitecom dan op disable zetten? Wat moet ik dan bij de upc doen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het beste is, als je een LAN kabel tussen beiden hebt, de Sitecom als Access Point in te zetten. Dan zet je inderdaad daar de DHCP uit terwijl dat bij de UPC gewoon aan blijft staan.
Zelf hebben wij thuis een jaar geleden ook flinke problemen gehad het internet.

Wat bleek?
In onze straat staat een kastje waar de verbinding binnen komt. Vanaf dit kastje lopen draden naar de huishoudens, deze voorziet ons van internet. Deze verbinding bleek niet al te sterk te zijn, (schade aan de draden etc). Na 100 telefoontjes met UPC kwamen zij met het idee dat het waarschijnlijk daaraan lag. Ze stuurde een monteur. Na 3 uur kwam deze nog even langs om ons thuis te vertellen dat het inderdaad een puinhoop was, maar het was opgelost.

Sindsdien weinig tot geen problemen meer gehad.

(Zoiets kan het ook zijn.)