Gebuikt Iemand anders mijn ip adres?

Ik gebruik ziggo wifi spots op mijn laptop
maar dit heb ik nooit eerder gehad
is dit erg? (foto)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
1.4K

Antwoorden (2)

waarschijnlijk zit er in jouw netwerk een apparaat met een statisch ip-adres en nu heeft jouw router een ander apparaat datzelfde ip-adres toegekend.
Voorbeeld:
Jij hebt een laptop met een vast(statisch) ip-adres van 192.168.2.100. Terwijl jij met jouw laptop uit het netwerk was heeft de router een smartphone die zich aanmeldde het ip-adres van 192.168.2.100 gegeven en toen kwam jij weer met de laptop in het netwerk. op dat moment waren er 2 apparaten met ip-adres 192.168.2.100 en dan heb je een ip-conflict
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je in de router een DHCP poule bepaald kunnen vaste en toegewezen ip adressen elkaar nooit in de weg zitten
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Jawel, dat kan wel ! Namelijk wanneer het statische IP-adres ook in de pool voorkomt.
Zoals PoppeSchuitema al aangaf is de oorzaak meestal een apparaat in het zelf netwerk met het zelfde ip adres. De reden hiervoor is meestal dat iemand zich zelf een statisch ip heeft toegekend binnen de DHCP lease poule van de DHCP server. (Wat niet heel netjes is).

Oplossing:
Wifi verbinding verbreken en opnieuw verbinden lost meestal het probleem op. Zo niet, dan even via het configuratie scherm bij netwerkverbindingen rechts op de draadloze netwerk adapter klikken en kiezen voor problemen oplossen.

Op deze manier krijg je zelf een nieuw ip adres uit de DHCP poule.

Een ip adres conflict kan op zich geen kwaad, behalve dat je waarschijnlijk geen internet toegang meer zal hebben.