Wie weet hoe het komt dat een tablet wel wifi heeft maar geen internet ?

Deze vraag is al vaak gesteld op deze website, maar nog steeds heeft niemand hem kunnen beantwoorden. Is er inmiddels een deskundige die het wel weet ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je precies,wat werkt wel en wat werkt niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is niet duidelijk. Bedoel je dat een bepaalde tablet wel WiFi contact heeft, maar geen verbinding met het internet?
Dat kan verschillende oorzaken hebben. Bijv. dat je op een netwerk zit dat contact met het internet heeft via een proxy-server. Je zult dan voor dat netwerk de juiste proxy-instellingen moeten opgeven in de instellingen.

Het kan ook zijn dat het netwerk niet op het internet aansluit, dus ook de aangesloten computers niet. Soms is er dan een storing bij de provider, maar vaak niet. De remedie is dan: stekker eruit, even wachten, en stekker er weer in.

Verder zou ik het niet weten. Er is minstens 1 mij onbekende oorzaak: gisteren had ik op mijn eigen huisnetwerk ineens geen verbinding meer met het internet vanaf mijn tablet. Wel via de computer, die niet via WiFi is aangesloten maar met een kabel. Opnieuw starten van de tablet hielp niet. Wat wel hielp, was omschakelen naar een andere hotspot, en weer terug. Geen idee hoe dat kan helpen, maar het hielp. Draadloze verbindingen hebben wel vaker, dat iets opnieuw moet. Soms is dat het opnieuw aanzetten van het access-point. Als dat een router is, met modem, TV en telefoon in 1 apparaat, zit je dus een paar minuten zonder dat alles. Dan kun je beter eerst iets anders proberen, zoals het verwijderen van de WiFi hotspot van je tablet, en die opnieuw instellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is al tientallen malen op vele forums gesteld. Er zijn al tientallen tips gegeven. Mensen hebben complete logs met gegevens gepost, nog steeds is er niemand geweest die kan zeggen wat de oorzaak is. En WAAR iets veranderd MOET worden. Ook niet als merken, typenummers,versienummers namen van abonnementen, etc. opgesomd worden. De kennis is gewoon op geen enkel forum beschikbaar. Ik ben hier nu ruim een maand mee bezig. Na tientallen uren heb ik nog geen idee wat de CONCRETE oorzaak is. Iedereen probeert maar wat. Ik zoek kennis. Geen tips. Die heb ik al voldoende. Er zijn honderden mogelijkheden. Ik moet de juiste weten. Het verbaast me dat die kennis nergens aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Er zijn honderden mogelijkheden. Ik moet de juiste weten. Het verbaast me dat die kennis nergens aanwezig is." Die kennis is er wel :) maar je zal dan alle honderden mogelijkheden bij langs moeten gaan om de oorzaak van JOU probleem net te vinden. Of je geeft informatie zodat iemand met kennis de meeste van die honderden mogelijkheden kan uitsluiten en dus sneller de juiste oplossing kan vinden.
Ik begin met vraag 1.
Heeft je router (of modem) wel WiFi? (Je tablet wel, maar heb je ook een draadloos router of modem?) p.s. er zullen veel meer vragen gaan volgen om dichterbij de oorzaak van dit specifiek geval te komen. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het modem heeft geen wifi. De router wel. De router is per kabel met het modem verbonden. De pc is per kabel met de router verbonden. De pc kan zelfs de tablet "zien" met ping. De router is geïnstalleerd met de bijbehorende software. Dat programma zegt dat alles goed is ingesteld. De verbinding tussen router en tablet is herhaaldelijk verwijderd (vergeten) en telkens opnieuw opgezet, met en zonder beveiliging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doet je wifi het wel bij McDonalds of in de trein?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van geen van beide maak ik gebruik. De tablet is wel eens kort met een hotspot verbonden geweest. Het probleem zit vermoedelijk in de instellingen van de router. Ik weet alleen niet welke. IP, DHCP, Bridge, PPTP, PPPoE, Static, Dynamic channel etc. Een lange lijst met mogelijkheden. De vraag is welke de boosdoener is. Dat kan alleen een expert mij vertellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan een ander apparaat met wifi wel probleemloos via je router op internet komen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tablet is de enige met wifi.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@damrak,dat vraag ik niet ;-)
Wat ik vraag is of een ander apparaat (die van de buurman. een goede vriend of desnoods je oma) bij jou via wifi op internet kan komen. Als je dat weet dan weet je of het aan jouw tablet ligt of dat het aan de router ligt. Juist door dit soort dingen stapsgewijs te onderzoeken kan je achterhalen wat het probleem is. Aangezien jij meldt dat je vraag al vele malen op andere forums is gesteld vermoed ik dat het feit dat jij goed duidelijke antwoord geeft op de eventuele gestelde vragen en geen stappen onderneemt om dingen uit te sluiten een deel van de oorzaak is van het onoplosbaar zijn van het probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je stelt de verkeerde vraag. De vraag is waarom een pc wel internet heeft en een tablet niet, terwijl de pc de tablet kan zien (MS-DOS ping 192.167.0.101). Probeer die maar eens te beantwoorden. Ik zoek een deskundige die door zijn vraagstelling blijkt geeft van zijn deskundigheid. Dat deed jouw vraag duidelijk niet. Kwestie van kansberekening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Damrak, Want u kunt proberen (mits u dit nog niet gedaan hebt) is het volgende: 1. Zet het modem en eventuele router (als u die heeft) uit.
Doe altijd eerst het modem weer in het stopcontact, en als deze helemaal is opgestart pas weer de router. Wanneer u geen router heeft, hoeft u alleen het modem van en weer aan het stroom te doen. 2. Vergeet het wifi netwerk van de tablet, en verbind weer opnieuw met het wifi netwerk, voor opnieuw het wachtwoord in en verbind opnieuw. Ik hoop dat 1 van deze 2 opties heeft geholpen. Met vriendelijke groet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rixk Je kunt de firmware versie in de afbeelding zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
OK bedankt.

Het beste antwoord

De gateway zit in een ander subnet dan deze tablet bij LAN.
Dat is niet heel gebruikelijk bij een thuisnetwerkje.
Zijn er 2 DHCP servers actief op het zelfde netwerk?
Als eerste moet je deze informatie hebben van een apparaat dat wel internet heeft.
Deze heeft òf een ip dat begint met 10. òf als gateway 10.0.0.138
Ook kan het zijn dat er netwerk gegevens 'fixed' zijn ingesteld.
Ik zie bij LAN een ander subnet dan bij WAN. Hangt hij ook aan een kabel?
LAN moet in ieder geval uit. Je hebt alleen WAN nodig voor Wifi
Wat ook niet gebruikelijk is is het subnet bij WAN. Die is bij een 10.xxx netwerk standaard 255.0.0.0
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zou zo kunnen zijn dat je tablet wel verbinding heeft met je router, maar dat de router geen verbinding heeft met het modem.
Of het modem heeft geen internet.
Het zou kunnen helpen om de stekker van het modem en de router even eruit te halen, maar het kan ook aan de instellingen liggen van de router.
Sommige routers doen wel eens lastig met bepaalde modems en andersom. Hiervoor moet je dan even googelen denk ik