Als de kabelsnelheid staat op 25mb/s, hoe groot is dan het data transport als je een resolutie hebt van 4096 x 2160?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
gvrox
10 jaar geleden
De snelheid van welke kabel, en hoe heeft de resolutie hier iets mee te maken ? De vraag is een beetje onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom vind ik het ook moeilijk om te beantwoorden. Gewoon de internetkabel met een snelheid van 25mb/s. Blijkbaar was de capaciteit van de kabel niet toereikend vroeger. Hier is de precieze vraag: In de afbeelding hierboven staan een aantal afmetingen van schermresoluties. Zo is het Full HD
scherm 1920 x 1080 pixels groot. Een aantal jaar geleden kon de kabelexploitant de
hoeveelheid data die hiermee gepaard gaat niet transporteren omdat de capaciteit van de kabel
niet toereikend is. Stel dat deze op 25 Mb/s ligt.
Hoe groot zou het datatansport (ongeveer) zijn als het beeld 2x in resolutie stijgt, dus het 4K
signaal. (4K staat voor 4096 x 2160 pixels.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij 4K is de resolutie verviervoudigd t.o.v. HD. Je zou dus ruwweg kunnen zeggen dat de datahoeveelheid ook verviervoudigd. Maar het hangt ook heel erg af van de gebruikte compressie. 4K zegt op zich niet zoveel; je kan veel pixels hebben die een wazig beeld weergeven, of gewoon HD maar alles vlijmscherp.
En een 4K scherm van 1 kleur (helemaal blauw) kost qua data vrijwel niets, maar een zeer ingewikkeld (regendruppels die in water vallen met veel verschillende kleuren) beeld vraagt véél meer. Nog een voorbeeld: Als een HD film omzet in een mkv, dan kan het zijn dat je een bestand van 4GB overhoudt. Echter, een Blu-ray schijf bevat ook HD materiaal maar is ineens 50GB. Er wordt minder gecomprimeerd dus de beeldkwaliteit is beter dan. Oftewel; er is dus geen zinnig antwoord te geven op jouw vraag. Je zal eens met jouw kabelprovider moeten overleggen.

Antwoorden (2)

Als je niet comprimeert dan is 25 beelden per seconde in 4096x2160 in 24 bit kleur gelijk aan 25x4096x2160x24=5308416000 bits per seconde. Dit is dus zo'n 5.3 gigabit per seconde. Over een coax-kabel kun je wel ongeveer die snelheid halen (100 kanalen op QAM256 op 8MHz van elkaar), maar dat is natuurlijk niet praktisch.

Gelukkig is er compressie mogelijk, en worden de compressie-standaarden ook nog steeds beter. De gewone HD kanalen worden op de kabel zo rond de 15 megabit verstuurd met h264 als compressie. Men zegt dat h265 ongeveer een factor 2 beter is bij gelijkblijvende kwaliteit, dus bij een verviervoudiging van het aantal pixels heb je maar het dubbele aan bandbreedte nodig, en dan kom je op 30 megabit per seconde voor een 4K uitzending.
gvrox
10 jaar geleden
gvrox
10 jaar geleden
@viridiflavus ik heb voor het gemak 24 bit genomen per pixel, dit is de normale kleurdiepte op PCs maar in de TV wereld komt het vaak voor dat de resolutie van de luminantie hoger is dan die van de chrominantie. Aan de andere kant kunnen moderne compressiestandaarden ook hogere bit-dieptes. Je conclusie dat je 2^55 bit per plaatje hebt klopt niet, dat is enorm veel. Ten eerste hoef je de x en y coordinaten niet te encoderen, de gegevens gaan beeldrij voor beeldrij, maar zelfs als je die gegevens wel meeneemt dan heb je 55 bit per pixel, maal het aantal pixels, dat is zo'n 486 miljoen bits, ofwel ongeveer 2^29 bits. Overigens is 2160 > 2048 dus heb je nog steeds 12 bits nodig als je de y coordinaat wil encoderen :)
Voortbordurend op wat gvrox al zei:
die 5 Gb/s mag worden gedeeld door grofweg 50, vanwege de compressiecapaciteiten van H.264 (als we die even als codec hanteren), dus houd je nog 100Mb/s over als vereiste verbindingssnelheid.

Maar andersom, wat je vraag eigenlijk was, als je een verbinding van 25Mb/s hebt, dan kun je dus een datatransport hebben van maximaal 25 megabit, resulterend in:
- zo'n 6 frames (beeldjes) per seconde op de genoemde resolutie, of
- zo'n 25 frames per seconde op 2048x1080
- zo'n 30 frames per seconde op 1680x1050

Als je genoegen neemt met 16-bits kleur, zou het aantal frames per seconde met de helft toenemen, maar de kans is groot dat je op die resolutie alleen 24-bits kleur kunt kiezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gvrox
10 jaar geleden
Die factor 50 is niet een vast getal, bovendien zijn er efficientere codecs voor 4K beeld. Ook kun je niet zomaar zeggen dat je 6 frames per seconde kunt doen op 25 megabit, want er is minder redundante informatie (anders gezegd, de compressie is minder sterk bij gelijkblijvende kwaliteit). Ook heb je niet de keuze in een lagere bitdiepte van kleuren (wel in een hogere), maar dan nog schaalt het niet lineair omdat kleurdata maar een deel van de gecomprimeerde stroom is (er zitten ook motion vectors e.d. in).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt! Ik gebruik ook bewust termen als "grofweg" en "zo'n" om die reden. Maar je moet een soort van indicatie geven toch?
Bedankt voor je reactie.