Op welke manieren kan ik wifi aanleggen?

In dit geval een studentenhuis waarin er vanaf de aansluiting van de telefoon een DSL-splitter, copperjet modem/router (een oude hergebruikte van tele2 -.-) en vervolgens een hub waarvan er naar elke kamer een utp5 kabel gaat. Hoe krijg ik zo goed en goedkoop mogelijk een goed wifi netwerk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat daadloze netwerk.. wil je dat alleen in jouw kamer (prive) of door het hele studentenhuis waar ook iedereen op kan? Dit is namelijk wel belangrijk om te weten ivm kosten. Ook graag wat extra info betreft het huis: - Welke muren/vloeren? (hout / beton / Gips etc)
- Hoeveel verdiepingen?
- Hoeveel kamers?
- Hoeveel meter van voorzijde woning tot achterzijde?
- Staat het huis midden in het centrum en hebben jullie 30 andere actieve netwerken om jullie heen (ook heel veel met heel goed bereik?) Als je een iets betere schets van de omgeving kan maken en waar je allemaal draadloos signaal wilt, kunnen mensen je beter informeren wat je nodig hebt.

Antwoorden (2)

Ik zou op een centrale kamer een wifi access point ophangen of een router met wifi (en die dan doorlussen naar de modem/router. Eigenlijk zou ik die hub vervangen door de router met wifi (zijn altijd switches, als je echt een hub hebt, is een switch aanzienlijk sneller).

Vervolgens kan je op een tweede centrale plek een repeater hangen (deze heb je voor een paar tientjes). Als je de plekken goed kiest kan je over het algemeen met 2 a 3 apparaten (dus met 1 a 2 repeaters) je hele huis goed coveren met een wifi signaal.

Met een beetje geluk, in het geval van veel houtbouw, heb je geen repeaters nodig.

Het voordeel van een repeater is dat je geen tweede wifi netwerk hoeft aan te leggen, maar dat je netwerk altijd bereikbaar is, ook als je van de hoofd aansluiting naar het gebied van de repeater gaat.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie gebruikt er nog een hub in een hedendaags netwerk?! Ik denk dat hij een switch bedoelt. Ik raad altijd mensen af zo min mogelijk met repeaters te werken. Dit omdat het vaak misgaat. Op mijn werk (grote elektronica winkel) komen erg veel van de verkochte repeaters terug. Klopt, het zijn top apparaten maar de praktijk leert mij dat de gemiddelde consument/student het niet lukt om die dingen succesvol te plaatsen in het netwerk. Klanten die een router kopen met genoeg zendkracht* zie ik bijna nooit terug komen. *wij zijn niet aansprakelik voor mogelijke toekomstige lichaamsklachten van alle straling... ;)
Het ligt natuurlijk aan je budget. Voor €100,- heb je een Apple Airport Express, een handig klein wifi stationnetje. Plug je cat5 kabel in de WAN-poort, geef een naam en wachtwoord op en klaar! Kijk anders eens in de bron..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie omschrijving: "Hoe krijg ik zo goed en goedkoop mogelijk een goed wifi netwerk?" Een Airport Express behoort tot de luxere/duurdere consumenten netwerk producten.. dat voldoet dus niet aan de vraag (goedkoop mogelijk)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zat ook een beetje te denken aan de kwaliteit, dan is dit natuurlijk top!