Wat is het verschil tussen ADSL en VDSL2 ? wie kan mij dat verklaren ?

Belgacom is volop bezig om het netwerk uit te breiden van adsl naar vdsl2, omwille van de bandbreedte op het inter-net, hierdoor zou men sneller kunnen surfen en download
en of streamen van films en videos.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.4K

Het beste antwoord

VDSL is een van de opvolgers van ADSL, waarbij een veel hogere download- en uploadsnelheid mogelijk zijn. VDSL
staat voor Very-high-bitrate Digital Subscriber Line.
DSL of Digital Subscriber Line is een digitale datacommunicatietechniek die een relatief hoge datasnelheid mogelijk maakt over een twisted pair-koperdraadverbinding. In het algemeen wordt voor deze verbinding een normale telefoonkabel gebruikt, die van de telefoon(wijk)centrale naar de gebruiker loopt.

DSL bestaat in twee varianten:

* Asymmetrisch (ADSL, ADSL2), waar de zendsnelheid niet gelijk is aan de ontvangstsnelheid. Deze wordt vaak gebruikt voor breedbandig internet.
* Symmetrisch (SDSL), waar de zend- en ontvangstsnelheid gelijk zijn. Deze wordt behalve voor breedbandig internet ook vaak gebruikt voor bedrijfsnetwerken. In dat geval wordt een SDSL-verbinding gemaakt vanaf de bedrijfsvestigingen naar de wijkcentrales, waar dan via het ATM-netwerk van een internetprovider speciaal voor dat bedrijf een virtueel netwerk wordt opgezet.

De nieuwere variant, VDSL, kan zowel in synchrone als in asynchrone modus gebruikt worden, evenals de nieuwste DSL-variant, VDSL2. Deze technologie laat hogere doorvoersnelheden toe, zowel in sychrone als asynchrone modus. Ook is de maximale afstand tot de centrale vergroot.

xDSL is de verzamelnaam voor diverse DSL oplossingen zoals ADSL en SDSL.
Bij VDSL zijn snelheden van tot 52 Mbps download en 13 Mbps upload mogelijk of in synchrone modus 26 Mbps. Klassiek ADSL haalt maximaal 8 Mbps download en 1 Mbps upload.

Vergeleken met ADSL en ADSL2+ verschilt VDSL vooral qua upload. De downloadsnelheid verschilt relatief minder, vergeleken met de 8 Mbps van ADSL en de 24 Mbps van ADSL2+.

Vooral de peer-to-peer-wereld ziet veel voordelen in dit netwerk. Dankzij de grote upload kunnen meer gegevens verstuurd worden en zo weer ontvangen bij anderen. Ook biedt het voordelen in digitale televisie aangezien hier veel bandbreedte voor vereist is.

Grootste nadeel van VDSL is dat de afstand tussen aansluiting en centrale maximaal 1200 meter mag zijn, terwijl dit bij ADSL 8 km kan zijn. Om dit probleem op te lossen wordt er een glasvezelverbinding naar de wijkverdeler gerealiseerd, waar een VDSL-centrale wordt geplaatst. Zo wordt de afstand die over koperkabel moet aanmerkelijk korter (gemiddeld 400-800 meter). Tevens is dit een grote stap verder richting glasvezelverbindingen bij huishoudens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

VDSL2 is een verbeterde versie van ADSL. Als VDSL2 op je Belgacom-koperpaar wordt geactiveerd dan kan je tegen een hogere en gegarandeerde snelheid surfen. Bij Proximus Generation zal dit 12 Mbps zijn.