Kan je zomaar geld vragen voor een logo op website?

ik heb een website maar kan ik daar zomaar een ruimte voorzien waarin mensen/bedrijven hun logo kunnen zetten tegen een bepaalde prijs? Of moet dat via een speciaal programma?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Beide opties zijn mogelijk. Een reklamebanner is technisch gesproken niet meer dan een plaatje. Op jouw website bepaal jij welke plaatjes daar te zien zijn. Wanneer jij met een bedrijf afspreekt dat zij je een bepaald bedrag geven om daar dat plaatje te tonen, dan kan dat.

Maar dat betekend dat jij dus zelf die bedrijven moet zoeken en met hen onderhandelen over de prijs en de grootte en plaats van hun logo.

Dat werk kun je ook aan anderen overlaten. Via een stukje HTML-code geef je dan een extern bedrijf toegang tot een stukje van jouw site. In dat stukje kunnen zij dan reclame tonen. Bedrijven kunnen bij dat externe bedrijf een campagne kopen. Dat externe bedrijf zal dan op jouw pagina en ook op die van anderen de reclame tonen en daar geld voor krijgen.
Een deel daarvan gaat naar jou toe. Dat kan zijn voor elke keer dat het plaatje getoond wordt en/of voor elke keer dat er op geklikt wordt.

Een heel bekend bedrijf dat dat op die manier doet is Google via hun adSense-programma.
Mocht je daar aan deel willen nemen, dan vindt je hier de nodige informatie: http://www.mijn-eigen-website.nl/google-adsense.html

Een ander is b.v.: http://www.advertise.com/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
moet je op die banners die je zelf plaatst geen btw betalen of moet je dat aangeven en zo ja waar?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Als particulier mag je een bepaald bedrag verdienen zonder daar belasting (dus ook BTW) over af te dragen. Pas wanneer je site heel goed gaat lopen zal dit gaan spelen. Wanneer je dit als bedrijf gaat ondernemen moet je inderdaad aangifte doen. De formulieren om dit aan te geven kun je downloaden bij de belastingdienst http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/

Andere antwoorden (1)

Dat is meestal wel mogelijk, maar het hangt wel af waar je een weblog hebt. Als je HTML code kunt of mag plaatsen via de dienst, dan is het mogelijk om zelf banners te plaatsen en er geld voor te vragen. Je hebt dan wel enige kennis van HTML nodig, om de zgn. broncode te bewerken. Soms is het mogelijk om via het invoerprogramma van het weblog de HTML broncode te bekijken en aan te passen, maar niet iedere software of blogdienst heeft die functie.