Is het veilig om op het 'Deep Web' te gaan?

Ik bekeek een video op youtube over de 'deep web', het internet is als een ijsberg voorgesteld, maar facebook, twitter, google etc. zijn het topje van de ijsberg. Daaronder zit het 'deep web'. Ik wil het wel een bezoekje brengen, maar zit niet elke site vast aan een virus of zoiets? is het veilig?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik lees inmiddels dat het vooral bestaat uit criminaliteit en andere ongure dingen... Interesse verloren, maar mijn vraag geldt nog wel: Is het veilig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
1.6K

Het beste antwoord

Allereerst vind ik het heel jammer dat u uw interesse bent verloren om het internet eens echt te leren kennen, doordat u inmiddels iets heeft gelezen wat niet waar is.
Voordat ik mijn antwoord vervolg wil ik graag duidelijk maken dat het deep web niet "vooral bestaat uit criminaliteit en andere ongure dingen", het is alleen wel van die dingen negatief bekend geworden. Eigenlijk is het deep web helemaal niet zo boeiend, want het is een soort grote afvalhoop van vooral pagina's waarvan de gewone mens het nut niet in zou zien ze te bekijken.

De metafoor van het deep web als onderkant van de grote ijsberg vind ik mooi en wil ik nog wat uitbreiden, om u een betere voorstelling te geven van het deep web zonder de moeilijke technische achtergrond ervan te noemen.

Het deep web bestaat uit pagina's die zoekmachines niet opnemen in hun "archief" en dus ook niet bij hun resultaten tonen. De pagina's zijn te herkennen aan de .onion extensie. Net als de diepten van de oceaan zijn die pagina's voor de gewone mens zonder hulpmiddelen dus ook niet te bereiken. U heeft hiervoor de juiste software nodig, namelijk Tor (zie bron voor meer info). Dit is een simpel te installeren browser die u in staat stelt het deep web in te duiken en tevens maakt het uw IP-adres en daarmee uw activiteit op internet praktisch ontraceerbaar.

Dan nu over de veiligheid: Wellicht klinkt het tegenstrijdig met wat u dacht, maar op het deep web surfen is misschien zelfs veiliger dan op het surface web. Kwaadaardige, privacy-aantastende cookies en verschillende andere vormen van identiteitsfraude komen daar namelijk een stuk minder voor, en dat allemaal dankzij Tor. U door dit programmaatje bijna helemaal anoniem en juist door gebrek aan anonimiteit ontstaan veel maleware/identiteisfraude problemen.
Wat niet veilig kan zijn aan gebruik van deep web, is als u criminele diensten zou proberen af te nemen, want dit kan u in de problemen brengen met o.a. overheden.

Tot slot: de anonimiteit die Tor u geeft op het deep web kunt u ook op het gewone internet gebruiken als u niet wilt dat anderen (lees: hackers etc.) kunnen zien wat u doet. Op deze manier kunt u dankzij uw "deep web avontuur" uw veiligheid op het surface web verbeteren!

P.S. Dit werkt natuurlijk niet op Facebook en andere sites die juist draaien om laten zien, in plaats van verstoppen, van uw internet-identiteit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessant te weten dat het eigenlijk erg veilig is! Nog steeds heb ik een afkeer om erop te gaan, want jij zegt dat het niet erg boeiend is, en dan ook nog de (toch niet zo grote) negatieve kant. Ach, wat geeft het om er een keertje op onderzoek uit te gaan. ;)

Andere antwoorden (1)

Het Deep Web bestaat uit meer dan alleen criminaliteit, onder het Deep Web vallen pagina's die niet geïndexeerd worden door zoekmachines, dit zijn ook pagina's die een website alleen laat zien voor ingelogde gebruikers, zoals je hotmail pagina met emails.

Dus niet op alle Deep Web pagina's staan virussen

Toegevoegd na 39 seconden:
vallen onder andere pagina's die niet geïndexeerd worden door zoekmachines, moet het zijn
Jaspro101