Kan ik van window 8 naar window 7 gaan?

ik weet niet als window 7 bestaat maar window 8 werkt niet prettig .
als ik geluid minder luid wil is dat zoeken en dat toestel (asus laptop) kan ik niet in een handomdraai uitzetten
onderin is er geen klokje te zien
asus model X202E-CTOO9H

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Ja, dat kan heel goed. Je kunt echter NIET een oudere versie van Windows OVER een bestaande versie zetten (downgraden).

Om een bestaande Win8 op een pc of laptop te vervangen door een oudere versie als WIN7 moet je beginnen met een compleet nieuwe installatie vanaf de DVD/CDROM met een legale Windows 7 installatie DVD.
Daarbij moet dan eerst de HD-partitie waarop Windows 8 staat, geformatteerd worden waarbij dan het bestaande Windows 8 wordt gewist. Als je dat niet doet kan je geen lagere versie van Windows installeren.

Maar let op: ook alle bestaande drivers die het moederbord, de aangesloten video en geluidskaarten en de ethernetkaart aansturen worden dan gewist.

Daarvoor zul je dan ook een driver-installatie CD van je type laptop moeten hebben die je NA de Windows7 installatie dan moet herinstalleren.
Heb je die niet, zorg dan vooraf dat je alle benodigde drivers eerst ophaalt van het internet bij de supportsite van ASUS en deze tijdelijk op een USB stick zet of naar een CD brandt. Zonder deze drivers zal de laptop straks functioneren op zgn. 'generic' drivers waarbij mogelijk niet alles naar behoren zal functioneren.

Windows7 heeft wel een aanzienlijke driver bank aan boord maar deze zijn veelal verouderd zodat je sowieso een uitvoerige driver update moet uitvoeren.

Om de installatie van Win7 vanaf DVD te starten moet je eventueel in de BIOS eerst de 'bootsequence' aanpassen zodanig dat je de DVD/CDROM als eerste bootmedium instelt.
(bij laptops staat de DVD/CDROM meestal standaard als 1e ingesteld).

Daarna afsluiten, de installatie DVD Win7 plaatsen en opnieuw opstarten.
In het keuzemenu dat verschijnt kies je alleen voor formatteren 'C:\ ' en kies voor formatteren in 'NTFS'. Kies voor volledige format en niet voor snelformatteren.
De C: schijf wordt nu geformatteerd en 'leeggemaakt'.
Blijf af van de optie om partities te wijzigen of aan te maken, laat alles verder zoals het is.
Als dat gebeurd is kun je de installatie van Win7 starten....

Bovenstaande is een heel summiere afwerklijst maar als je de stapjes volgt dan wijst het menu op de installatie DVD de weg.

BELANGRIJK!!!!
Laptops hebben meestal ook een D:\ partitie op de HD staan waarop de complete herstel en recovery installatie al op staat van het bestaande besturingssysteem...
Laat deze ten alle tijde staan! en formatteer deze partitie niet!
In geval van nood kun je dan altijd nog weer Windows 8 terugzetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Alleen nog even aanvullen: die recovery partitie werkt vaak niet meer 'out of the box' na het zelf installeren van een ander besturingssysteem door het overschrijven van het mbr. Dus ook daar eerst op tijd aan denken. (even googelen op recovery partitie herstellen + merk van je laptop) of een image van je C:-drive nemen.