Mag ik mijn WiFi/draadloze internetverbinding delen met mijn buren en hier vergoeding voor vragen?

Hallo,
Ik heb sinds kort nieuwe buren. Het is een klus-huis waar ze al in wonen. Maar niks is af, muren zijn gesloopt, etc. Zelfs stroom hebben ze met moeite aan de praat kunnen krijgen. (Laat staan internet). Mijn vraag is: Mag ik ze (tijdelijk) de code geven van mijn internetverbinding tegen betaling van bijv. een tientje per maand? Enerzijds om ze te helpen (omdat internet aanvragen veelste lang duurt) en anderzijds zodat ik een tientje per maand rijker wordt.

Of staat er ergens in de voorwaarden van de internetprovider dat alleen mijn huishouden mag gebruikmaken van mijn internetverbinding?

Mijn vraag staat los van het feit of ze er misbruik van gaan maken, hoeveel bandbreedte ze innemen, etc. Maar puur om het feit of het wel of niet mag van mijn internetprovider.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
6.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
Dat kan, maar als ze rare dingen op gaan zoeken zoals kinderporno, staat de politie bij jou op de stoep.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je bent een mooie!
10 euro per maand vragen om iemand te "helpen".....
Tegenwoordig gaat internetaanvraag heel snel en je mag je niet verrijken op je buurman

Antwoorden (4)

Je kunt ervan uitgaan dat dit niet is toegestaan en je het risico loopt dat je verbinding zal worden afgesloten. In de algemene voorwaarden van je provider kun je nagaan of het wel of niet is toegestaan.

Bijvoorbeeld de algemene voorwaarden van KPN staan dit niet toe:
"de Contractant is het niet toegestaan om de Dienst, of onderdelen daarvan door te verkopen aan of te delen met derden, te verspreiden of anderszins commerciële activiteiten met behulp van De Dienst te ontwikkelen."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het mag - eigenlijk - niet, maar wie controleert dit? Ook ik deel mijn WiFi met mijn naaster buren en wij delen zo de aansluitingskosten. Ik denk dat bovenstaande bericht vooral bedoeld is voor mensen welke de WiFi verbinding aan de gehele straat doorverkopen. Gerust doen, hou het klein en stilletjes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Anders mag je dus ook niet je vriend die op bezoek is je WiFi code geven.
capthavoc
10 jaar geleden
idd geen mens die er op let
Pas wel op hoe je deelt, je kan ze beter niet aan het thuisnetwerk koppelen aangezien ze dan per ongeluk in jouw bestanden zouden kunnen gaan neuzen via de gedeeld bestanden o.i.d
zal meestal geen probleem zijn maar toch.

Het modem heeft vaak wel de optie een acces point te maken met een aparte code voor Gasten met eventueel tijd restricities etc etc
met openbare toegang optie zoals een cafe vliegveld ed en dus niet gedeelde mappen etc etc Dat is veilig en je hoeft achteraf niet je eigen (algemene)code te veranderen.
Natùùrlijk mag dit. Dit is in principe exact hetzelfde als dat jouw vrienden en familie bij jou op bezoek komen en gebruik maken van jouw internet. Niemand die hier last van heeft. Ik laat mijn vrienden ook altijd op mijn Wi-Fi netwerk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs in winkels kan je nu gratis WiFi verbinding krijgen als je er bent dus geen probleem lijkt me.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Je kunt ervan uitgaan dat dit niet is toegestaan en je het risico loopt dat je verbinding zal worden afgesloten. In de algemene voorwaarden van je provider kun je nagaan of het wel of niet is toegestaan"

Dat is complete onzin, ze kunnen niet eens zien of je je internet met iemand deelt, op zijn hoogst of je al dan niet beveiligd bent.
En dat ben je, dus geen enkel probleem.
Dit mag alleen zolang je er geen vergoeding voor vraagt. Maar dit is natuurlijk niet te controleren als dit contant gebeurd. Maar wil je legaal blijven moet je het gratis delen.