Internetverbinding valt regelmatig weg als een smartphone op wifi wordt aangesloten. Hoe kan ik dit oplossen?

Telkens als ik (of mijn zus, moeder...) wifi aanzet op mijn mobiel, valt het internet de hele tijd een paar seconden weg (zowel op de mobieltjes als op de laptops). Hoe kan ik dit oplossen?

Kan ik bv op de website van de internetprovider de capaciteit/bereik van de wifi aanpassen zodat alle apparaten fatsoenlijk werken? Of gaat zoiets niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
1.6K

Antwoorden (2)

via een website kan je daar verder niets aan doen
het enige wat ik me kan voorstellen is dat als je je mobiel op wifi aansluit dat er dan een ip adres moet worden uitgedeeld.
maar ik begrijp even niet waarom dan alles opeens even niet meer werkt
tenzij 1 pc of alle pc een vast ip adres zouden hebben i.p.v een dynamisch ip
maar zo te horen speelt dat niet hier.
tenzij je bv een xbox hebt waar je ook een gameserver op draait o.i.d die mischien door iemand anders is ingesteld ?
of als je zeg maar netwerk schijven (NAS) zou hebben ?
is dat niet het geval dan kan je het onderstaande proberen

Het enige wat denk zelf even kan proberen is je modem een harde reset te geven
op de achterkant zit meestal een klein reset gaatje wat je met en naald kan aandrukken of een klein (rood groen zwart) knopje
bedenk wel dat alles dan terug gezet word naar fabrieks instelling dus ook eventueel en wifi pasword
in bijna alle geval staat het ww voor je wifi wel op de achterkant van het modem
als het in het verleden ooit veranderd is dan zul je dus dat paswoord in alle pc moeten veranderen
als je al gewoon het ww gebruikt dat al op de achterkant staat zoals het is dan
zou het geen probleem moeten zijn het te proberen
als dat het niet oplost dan moet
hier moet echt iemand even ter plekke kijken wat er loos is.
capthavoc
10 jaar geleden
Je basisstation kan slechts een beperkt aantal apparaten draadloos verbinden. Waarschijnlijk zijn dat veel meer dan je thuis hebt, dus zit het probleem 'm elders.

Zoals in het bereik, als de verbinding al slecht is (vanwege een te grote afstand), laat ons zeggen 10% en jij hebt 'slechts' 5% nodig dan schiet er voor de andere apparaten toch slechts 50% over, ook al hebben zij een betere verbinding, want voor het basisstation maakt dat niets uit. Heeft jou apparaat bij het verbinden nou meer nodig dan kan de router zich gedurende enkele seconden niet meer 'concentreren' op de andere apparaten.

Het probleem zou 'm dus in het bereik kunnen zitten, oftewel: je zit te ver weg met deze apparaten. Dus hoe groter de afstand tot het basisstation, met hoe minder apparaten tegelijk het netwerk goed zal kunnen werken.

Een andere optie is dat het netwerk te lijden heeft onder de naburige draadloze netwerken. Dat zou je kunnen oplossen door een ander kanaal te kiezen voor het netwerk, zo ver mogelijk weg van de kanalen van de andere naburige netwerken. Een tool als inSSIDer kan je meer info over de naburige (storende) netwerken verschaffen.

Nog een andere optie is dat de laptops met 802.11n werken. Als jou gsm dat niet ondersteund en met 802.11g het netwerk op wil dan schakelt het gehele netwerk terug naar 802.11g (beiden tezamen gaat namelijk niet). Mogelijk heeft de onderbreking te maken met dit omschakelen of met het feit dat het hele netwerk gelijksoortige problemen als hierboven ondervindt omdat het plots op een lagere snelheid werkt.

Aanpassingen, zoals de kanaalnummers en modi kan je maken in je router door in je browser het intern ip-adres in de adresbalk in te geven, dan kom je op de configuratiepagina van je router. Dat intern ipadres kan je eenvoudig achterhalen door 'ipconfig /all' in de commandprompt of 'route -n' in het terminalvenster (afhankelijk van het besturingssysteem) in te geven en dan eens te kijken wat er staat bij gateway. Zit je router geïntegreerd in je modem werkt dit afhankelijk van je provider mogelijk niet, dan moet je inderdaad even op diens website een kijkje nemen om in te loggen en via die weg de nodige instellingen aan te passen.

Als dit allen niet werkt, denk ik dat een firmwareupdate van je router aan de orde is.

Let wel, in bovenstaande ga ik er van uit dat alle gebruikelijke netwerkfuncties inderdaad door de router of modem worden verzorgd. Heb je nog een extra (home)server in je netwerk moet je ook daar zaken controleren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, ik heb inSSIDer gedownload. Ik ken het programma niet, maar dit is wat ik er uit kan afleiden: mijn wifi heeft een signaal van -38dBm. Het heeft geen overlappende channels, maar wel 1 co-channel (Telenet Homespot). Er zijn ook een aantal verwarrende zaken. Op de website van de provider (Telenet (de router en modem zitten in 1 toestel)) staat dat wij 2 frequenties hebben. Kanaal 1 op 2,4 GHz (802.11bgn) en kanaal 36 op 5 GHz (802.11n). Maar, op inSSIDer staat dat kanaal 1 802.11n is en niet 802.11bgn (zoals op de website staat). Kanaal 1 heeft dus een frequentie van 2,4 GHz. Het 5GHz kanaal is helemaal niet actief. Hiermee bedoel ik dat ik niets op die grafiek zie (maar dat is misschien normaal aangezien de getallen op de x-as anders zijn). Voor de rest zie ik op inSSIDer nets bijzonders meer buiten een link score van 83 een max rate van 156 (wat dat ook wil zeggen). Als laatste, op de website van Telenet kan ik de 802.11 bgn aanpassen (b,g,n,bg,bgn). Ik zie ook dat de wifi-kanaalbreedte van kanaal 1 (2,4 GHz) op 20 MHz staat, terwijl kanaal 36 (5 GHz) staat op automatisch (ik kan kiezen tussen 20MHz of automatisch). Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat die 2 kanalen betekenen (toen men de router+modem kwam installeren hier zeiden ze dat instellen op 2 kanalen beter was). Maar ik vind het zo vreemd dat het pas sinds enkele dagen is. Ik heb nergens aan instellingen geprutseld. Misschien is het toevallig, maar ik heb het sinds dat mijn zusje een smartphone gekocht heeft waarmee ze op ons wifi netwerk kan. Dus daarmee dacht ik dat de wifi slechts een beperkt aantal ''toestellen'' aankan. Maar het is niet alleen als zij haar mobiel op wifi aansluit, ook als ik het doe bv.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen overlappende kanalen is goed, dus dan zit de rest ook wel snor. Mogelijk moet je dat 5GHz signaal gewoon activeren (via de website van telenet?), niet alle apparaten zullen daarmee overweg kunnen, maar velen zullen er misschien wel hun voordeel uit halen. Aangezien het een alles in een modem is zou het goed kunnen dat telenet de beperkingen oplegt. Dat is dan wel heel makkelijk te omzeilen door er zelf een router achter te hangen.