Ik wil hosting en domeinnamen gaan verkopen, wat heb ik allemaal nodig en is er een mogelijkheid om reseller hosting te gebruiken voor dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een kvk nummer en een btw nummer bij de belastingsdienst zul je ook nodig hebben, kijk anders eens op http://hallo.kvk.nl/hallo/
een webforum waar je allerhande zaken kunt vragen

Antwoorden (1)

Je hebt een paar dingen nodig om een hosting bedrijf te beginnen. De mogelijkheden zijn oneindig, maar dit zijn de basisvereisten:

1. Website en domeinnaam
Om jezelf te presenteren. Een domeinnaam kun je kopen bij een bedrijf als TransIP, je website is om je pakketten te presenteren. Je bent vrij in hoe je die website maakt. Je kunt zelf wat gaan ontwerpen, of een bestaand thema gebruiken. Je kunt puur HTML en CSS gebruiken, of de site beheren met een CMS zoals Wordpress. Hier ben je helemaal vrij in.

2. Hosting Ruimte
Je hebt hier de keuze tussen eigen servers en reseller hosting. Eigen servers klinkt leuk, maar daar komt best veel bij kijken dus ik adviseer om voor reseller hosting te gaan. Reseller hosting kun je bij vele bedrijven aanschaffen, zoals HostGator of Versio, en welk pakket geschikt is voor jou hangt van je precieze eisen af. Google eens naar reseller hosting en zoek recensies.

3. Domein Reseller
Domeinnamen doorverkopen kan via vele partijen, maar ResellerClub en eNom zijn de bekendste bedrijven op dit gebied. Ze bieden allebei domeinnamen aan tegen vriendelijke prijzen en hebben een interface om te integreren met je eigen systeem.

4. Facturering
Je factureringssysteem is de koppeling tussen je website, je hosting ruimte en de domein reseller. Via dit systeem schaffen klanten hun hostingpakket aan en registeren ze hun domeinnaam. De correspondentie tussen jou en je klanten zal voornamelijk via dit systeem verlopen. Ook hier zijn veel opties in, maar WHMCS is het populairste systeem op dit gebied. Zorg er in ieder geval voor dat je factureringssyteem ondersteuning biedt voor zowel je hosting systeem als je domeinnaamverkoper.

Als laatste wil ik nog een speciale partij noemen waar ik zelf ook goede ervaringen mee heb: YouHosting.com. Zij bieden een volledig beheert hosting systeem, inclusief factureringssysteem. De eerste stappen zijn eenvoudig en biedt een ruime mogelijk om je kennis te ontwikkelen. Ook zijn ze erg betaalbaar.