Hoe kan ik bij Telenet een WEP key aanmaken?

Ik heb van Telenet (internetprovider) een nieuwe draadloze modem met ingebouwde router gekregen. Mijn oude router heb ik dus weggehaald.

Om mijn Nintendo DS (Lite) met Wifi te verbinden heb ik een WEP key nodig. Bij de handleiding van de modem staat wel hoe je een WEP key kan aanmaken, maar de stappen in het boekje komen niet overeen met de stappen op de website: ik vind nergens een optie om een WEP key aan te maken.

Hoe kan ik het dan anders doen. En heeft het aanmaken van die key een of andere gevolgen voor het internet op mijn vaste pc en mac?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb te snel een vraag gesteld: ik heb de optie gevonden om mijn ''draadloos beveiligingsprotocol' te veranderen van WPA/WPA 2 SK (auto) te veranderen in WEP.

Nu geldt enkel de resterende vraag nog: heeft dit gevolgen voor mijn vaste pc, maar ook voor mijn smartphone, die ook met Wifi verbonden is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja als je verandert moet je alle draadloos aangesloten apparaten even opnieuw aanmelden met het nieuwe wachtwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou je aanraden om na het gamen je beveiligingsprotocol opnieuw te veranderen. WEP is heel gemakkelijk te kraken. Zou ik weten waar je woont, kon ik zonder dat je het weet nu al op je netwerk zitten.

Antwoorden (1)

Om te reageren op de meest actuele vraag:

In WIFI heb je verschillende beveiligings protocollen: Niet beveiligd, WEP, WPA en WPA2. In de volgorde waarin ik ze genoemd heb staan ze van zeer onveilig naar het veiligst wat momenteel mogelijk is voor consumenten. Het is dan ook het beste om een WIFI accespoint of router een WPA2 beveiliging te geven. Soms (en in dit geval lijkt dat zo met de Nintendo DS) is het voor een bepaald apparaat niet mogelijk om een relatief nieuwe beveiligingsstandaard te gebruiken. Hierbij zal je dan af moeten wegen of je het liefst een veiligere netwerkomgeving wilt waarbij de Nintendo DS mogelijk niet werkt of dat je kiest voor de verouderde (en makkelijk te kraken) standaard WEP. Dit is een afweging die jij alleen zelf kunt maken.

Als je de beveiligingsstandaard aanpast zullen andere apparaten die draadloos aangesloten zijn (dus geen pc's die met een kabel verbonden zijn) opnieuw verbinding moeten maken, ook als je het zelfde wachtwoord instelt. Dit instellen hoeft maar één keer en is dus voor het geheel niet zo'n groot probleem. Houd er wel rekening mee dat dit met WEP dus minder veilig is en dat je je bankzaken misschien beter op een pc met ethernetaansluiting kunt doen via de kabel. Zeker als je in een drukke omgeving woont is er best (een weliswaar kleine) kans dat iemand je WEP-beveiling kraakt.