Mag je zomaar een webcam op een drukke winkelstraat richten en deze online 'uitzenden'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Woon je op 4 hoog en kan je met je webcam onmogelijk iemand herkenbaar in beeld krijgen is het geen probleem.

wanneer personen duidelijk en herkenbaar in beeld komen is het schending van het privacy recht wanneer dit niet expliciet word aangekondigd. En met expliciet aankondigen word dan bedoeld:

Bv: een goed zichtbaar bord met hierop de aankondiging dat binnen $berijks_zone een camera draait en deze beelden op $jouw_website te bezichtigen zijn voor $jouw_doeleinde.

Personen de kans geven om om de bereiks zone heen te lopen is hierbij wel zo sociaal.

Maar ik vraag me hier toch bij af waarom je dit zou willen als het niet vanuit veiligheids overwegingen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Denk dat dat niet zomaar mag, daar zullen uiteraard regels voor zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het mag zolang mensen niet herkenbaar in beeld zijn i.v.m. privacy.
Een voorbeeld : Google earth mocht pas op straatniveau fotograferen, nadat alle gezichten en kentekens van auto's onherkenbaar waren gemaakt.
Dus dat zal ook wel voor een webcam gelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag een gemeente mag dat om kantines beschermen, die zenden ook beelden uit... Het is wel een tikje vroeg nog, maar het mag wel degelijk... Er is geen enkele wet die dat verbeidt... De openbare weg is openbaar, de politie krijgt bijvangst van cameras van overal, iedereen houdt iedereen in de gaten met cameras... Ik denk dat ik ook zo´n ding ga aanschaffen, politiemensen krijgen dat standaard op hun pet, dan ga ik dat ook doen, moet ik dat ook doen... Het is een kat en muis spel geworden...

Ja dat mag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filmen of fotograferen op een voor het publiek toegankelijke plaats mag, maar de aanwezigheid van camera’s moet duidelijk aangegeven zijn. In besloten ruimtes -waaronder ook op het werk- mogen mensen in beginsel niet worden gefilmd. Er moet een zwaarwegend belang zijn. En ook nu moet het expliciet aangekondigd zijn.
AWM
14 jaar geleden
Nee dit mag niet, het zou zelfs ook niet kunnen worden gebruikt in een strafrechtelijke zaak ivm met privacy schending... Als je het toch van plan bent, camoufleer het dan een beetje ;-)