kan een computer reageren op bv. een forumvraag?

Het komt in mijn aanvoelen steeds vaker voor, dat je een bijna onleesbare code moet invullen vooraleer je kan reageren bij bv. een nieuwssite of een forum. Boven die code staat dan vaak : "bewijs dat je geen computer bent, vul onderstaande code in". Meerdere keren is het me dan al gebeurd dat ik er echt niet binnen geraakt, bv. onlangs voor het bestellen van kaarten voor theater.
Nu vraag ik me af : hoe kan een computer nu reageren op een forumvraag (of nieuwssite of...)? Of kaarten bestellen voor een theaterstuk? Of.....?
Een computer kan toch niet weten dat iemand een vraag gepost heeft ergens, laat staan erop reageren?

11 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Nee, een computer kan niet uit zichzelf reageren op een forumvraag.
Of weten dat iemand iets gepost heeft.
Of zelf iets bestellen.
Een computer is een machine, die doet wat de gebruiker wil.

Oftewel: input = output. Wat je er in stopt kun je op een of andere manier terughalen, maar een computer denkt niet zelf.
Of die doet waarvoor die geprogrammeerd wordt. En daar wordt wel eens misbruik van gemaakt.

Wat jij met die code bedoelt is een captcha.
Een captcha (een afkorting van "completely automated public Turingtest to tell computers and humans apart")
is een reactietest die in de gegevensverwerking wordt gebruikt om te bepalen of er al dan niet sprake is van een menselijke gebruiker.
Een veelvoorkomend type captcha verlangt dat de gebruiker de tekens van een op het scherm getoonde vervormde en/of onduidelijke opeenvolging van letters en/of cijfers intoetst.
Daarom zijn ze vaak bijna onleesbaar, want het vereist echt menselijk handelen om die tekens te ontcijferen.
Captcha's worden dus gebruikt om te voorkomen dat bots (robotcomputers) diverse online-diensten gebruiken.
Maar omdat software steeds beter in staat is (steeds beter geprogrammeerd wordt)
om de captcha toch te ontcijferen worden steeds nieuwe types ontwikkeld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Captcha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
heb twee goede antwoorden gekregen, was moeilijk te kiezen maar ik denk dat jouw antwoord iets meer uitleg verschaft voor de toekomstige lezer.

Andere antwoorden (1)

Er zijn spammers die forums automatisch helemaal vol (willen) zetten met reclame voor hun sites. Met zo'n captcha kan dat voorkomen worden. De spam-software kan bepaalde forumsoftware herkennen en weet zo hoe er berichten/reacties geplaatst kunnen worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dus een computer kan niet zinvol reageren op een forum (als dat wel kon was het ook niet zo'n probleem). Hier is een voorbeeld van hoe het mis kan gaan: http://www.wavelet.org/phpBB2/viewforum.php?f=165
gvrox
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, maar die link begrijp ik niet zo goed. Ik kom dan op een forum met een massa aan vragen...?
gvrox
11 jaar geleden
Het is een forum over wavelets, en daar gaan meerdere topics over, maar de topics genaamd "office 2010 download" en "FOR SALE CONTERFEIT PASSPORT OF AUSTRALIA UNITED STATES CANADA JAPANEESE KOREAN MALAYSIAN ONLINE BUY" (en dergelijke) zijn duidelijk spam.
liveisgreat
11 jaar geleden
aha, vandaar ook die reclame over identiteitskaarten die je kan kopen